View Single Post
Old 30-04-2019, 12:11  
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Streik i SAS (April 2019)

Det er klart det koster noe mer for SAS med fast 5/4. Men de får også mye igjen, det havner bare på et annet Excel-ark. Ting som høyere motivasjon og lavere sykefravær har en effekt selv om den kan være vanskelig å måle. Og jeg er overbevist om at Norwegian ville slitt hardt med å rekruttere nok nye piloter til den massive ekspansjonen som har vært uten fast 5/4 og gode pendleløsninger.

-

Jeg har prøvd litt forskjellige skjema å jobbe etter. Fra en telefon hver kveld om hva jeg skal fly dagen etter, via skjema tilsvarende SAS, og fast 5/4. Med tanke på livskvalitet er fast 5/4 milevis forran! Satt litt på spissen vil jeg ha en lønnsøkning på 100% for å frivillig bytte til variabel, så jeg kan gå ned og jobbe 50% og prøve å få livet til å henge sammen igjen.

Vi skal selvfølgelig jobbe når kunden ønsker å fly! Vi jobber grisetidlig og sent, helger, røde helligdager og ferier. Og det er helt greit, vi vet det må være sånn. Selv med 5/4 vet jeg det er ca 50% av alle ting jeg blir invitert til jeg ikke kan være med på. Men jeg kan i det miste gi et svar. Der det virkelig skiller er ved egen planlegging. Når kompiser spør om vi skal dra på hyttetur første eller andre helgen i september kan jeg være med å velge den helgen jeg kan. Det gjør at jeg faktisk blir spurt, ofte først. Det ble jeg ikke da jeg jobbet variabelt. Jeg kan ta initiativet og planlegge sosiale sammenkomster selv, og venner støtter opp om det fordi de vet at det faktisk er gjennomførbart.

At vi så sitter 20 kapteiner på standby på 17.mai mens de fleste egentlig kunne hatt fri er en minimal pris å betale. For jeg vet jeg har fri på 17.mai neste år. Og også i 2020.


Full støtte til pilotene i SAS herfra!



-eggs
eggs is offline   Reply With Quote