View Single Post
Old 06-05-2020, 21:23  
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Uansett hvordan det måtte ende med Norwegian, så kan en ikke annet enn å bøye seg i støvet for det bildet av Norwegian informasjonsavdelingen under Skånvik sin ledelse gjennom en årrekke har bygget opp av selskapet, og som er blitt rotfestet i store deler av befolkningen.

For mange, også undertegnede, har Norwegian vært et greit alternativ for ferie og weekend turer med direkte ruter til stort sett akseptable priser. Av og til har jeg satt igjen med en litt uggen følelse av om dette egentlig var en god pris. Jeg har blitt fanget i bestillingsdialogen og lagt til både bagasje og setereservasjoner av frykt for at familien ikke får sitte sammen, og så fullført og betalt av frykt for at prisen ville blitt enda høyere ved et nytt forsøk.
Mine fritidsreiser utgjør kun 6% av registrerte flyreiser og referansepunkt mitt er derfor et annet enn for mange andre. Jeg har derfor aldri klart å opparbeide det samme «romantiske forholdet» til Norwegian som mange som kaster seg inn i kommentarfeltene i VG, E24 og Facebook og hyller Norwegian for priser, service og kvalitet.

Det er her jeg må berømme Norwegian sin informasjonsavdeling for hvordan de har skapt en bevissthet i befolkningen om «sannheter» innen luftfarten.
Fra Norwegian ble etablert som «underdog», var SAS selve hovedfienden og fremstilt som en doven og lat dinosaur med overbetalte ansatte, altfor stor administrasjon og sugerør i Statskassen.
Bjørn Kjos var særdeles flik til å komme med sleivspark til SAS samtidig som han fremsto som den joviale godslige bestefaren som uselvisk kun hadde som mål at nordmenn skulle reise billig og direkte. Det at SAS og Braathes S.A.F.E hadde hatt konsesjoner og priser godkjent av myndighetene ble i retorikken byttet ut med monopol og blodpriser. Jeg har ikke tall på hvor mange leserinnlegg jeg har sett der referanser til priser fra konsesjonstiden er selve skremmebildet på hva som vil skje uten Norwegian.
Så lenge Norwegian fløy med eldre brukte 737-er var retorikken at eneste forskjell mellom Norwegian og konkurrenten var gratis kaffe og gratis avis og konkurrenten tok betalt for massevis av andre ting som kundene ikke hadde behov for.
Ved overgang til nye fly ble Norwegian innovativ med sky interiør og dreamliner opplevelse fremfor konkurrenten som flydde med søppel og var både mer ubehagelig og forurenset mye.
Ved massiv outsourcing, baser i utlandet, utenlands arbeidskraft, bemanningsbyråer og lærlinger som del av sikkerhetsbemanningen, så ble dette akseptert i opinionen fordi det både sikret billige billetter og at alt annet var urettferdig konkurranse.

Informasjonsavdelingen har stort sett truffet perfekt og spilt både på strømmer i befolkningen, som miljø, og på egoisme - bare jeg får reise billig så er det ikke så nøye hvordan de som jobber i Norwegian egentlig har det. Alle jobber jo der frivillig.
Norwegian sin utstrakte bruk av underleverandører har også ført til at mange aksepterer feil og mangler. Informasjonsavdelingen har raskt pekt på en underleverandør når noe har gått galt. Ofte har irritasjon snudd til sympati for Norwegian fordi folk forstår at feilen ligger hos underleverandør. Ikke et ord sagt om det er Norwegian som selv har definert servicenivået og tjenesten i kontrakten.

Det som blir spennende fremover er om New Norwegian fortsatt vil ha samme grep om sine kjernekunder, eller om enkelte finner ut at verden ikke faller sammen om en må bytte fly i Amsterdam eller et annet sted på vei til feriemålet.
EU har i en fersk dom mot Ryanair fått gjennomslag for at den prisen på flybilletter som først kommer opp skal inneholde alle normale tilleggsvalg.
Schram sin forretningside er å hente enda mer penger ut av tilleggstjenester. Blir spennende å se på kreativiteten til både Ryanair og New Norwegian på det feltet.
Og sist, men ikke minst – hva ønsker de nye eierne?
Til nå har ikke Norwegian vært i stand til å betale utbytte.
Men hva vet jeg – kanskje de nye eierne synes det er kult å kapitalisere New Norwegian og subsidiere nordmenn slik at de for en billig penge kan reise direkte til feriemålet – for det er jo det heiagjengen på Facebook tror er resultatet av redningsaksjonen.

Last edited by Rland; 07-05-2020 at 06:49.
Rland is offline   Reply With Quote