View Single Post
Old 07-05-2012, 12:12   #19
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Frakt i tillegg til bagasje blir en utfordring ... minuttene løper fort ... ja jeg tror nok mange ville sett bedre ergonomiske forhold ...
Takk, Superhai, fra din erfaring er det mye å hente ! Igjen, her snakker vi om feeder-fly. Som du riktig sier, setter lang-distanse en helt annen problematikk.

Vi holder oss her til 73X/A32X-perspektivet. Det kommer nye typer inn i denne kategorien : MAX/NEO Series, samt C-Series, C919 Series og MC-21 Series er de mest aktuelle. Selv er jeg kjent for å foreslå H2XQR Series (jeg viser til http://forum.flyprat.no/showpost.php...9&postcount=10 ) samt H3XQR Series/H9XQR Series ... Poenget hermed er at ved å (radikalt !) øke volym for carry-on bagasje pr sete oppe i kabinen, taes mye av presset for innsjekket bagasje nede i lukene bort.

F.eks. i en A320 (med plass til 7 AKH-containere = 3fwd + 4aft) anvendes typisk fem containers til innsjekket bagasje, så det er teoretisk plass til to ULD med flyfrakt. Om disse to ULD-plassene da blir benyttet eller går tomme er et åpent (og, er det blitt sagt : et kommersiellt) spørsmål. Deretter vurderes det videre om det kunne være interressant å bygge om flyene fra f.eks. A320 til H20QR ? Da ville nemlig kun TRE (ikke lenger FEM) AKH containers være nok til å romme innsjekket bagasje nede (resten av bagasjen går da som carry-on oppe), derfor blir det nu ledig plass til FIRE (ikke lenger TO) ULD (Universal Loading Device) nede, ifall disse kunne benyttes til fly-frakt ? Det samme skjer for H21QR vs A321.

Derfra har diskusjonen ledet til en blokasje, med "hunden som biter seg i halen" : man går ut fra nu-dagens 738-erfaring og holder fast på at "nei, dette er uinterressant, det er intet å hente på frakt-siden, se hva som skjer hos f.eks. DY i dag !" Selv mener jeg at vi skal være forsiktige når vi sammenlikner flytyper, spesiellt på bakken : det er slett ikke det samme å snu et container-lastet fly versus et bulk-lastet fly ... Joda, sies det, "vi klarer dette på 25' unansett" ! Inneforstått : her sammenliknes "epler med ... bananer" !

Hvorfra mitt forslag om dette med den nye Labellen "Groundworthiness Certificate" ?!

For å sette spiss på debatten kommer så f.eks. LN-MOW med sitt spøkende (?) støt om at "han har en mistanke om at (Frequent Traveller) aldri har jobbet med flyhandling". For meg selv er ikke dette et "saklig argument" (heller er det en "tom påstand"), akkurat som LN-MOW's andre kommentar (se her : http://forum.flyprat.no/showpost.php...5&postcount=14) egentlig er en "ukronisk" usaklighet (av en art som allerede ble kommentert her : http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=143).

Min idé med å legge inn debatten her ved Teknisk Forum sikter å komme inn på et SAKLIG PLAN. Det er kommet gjentatt og fyldig bevis for at hele denne diskusjonen (som setter tidligere erfaringer i de siste femti år siden 1960-tallet i "skuddlinjen") er av følelsesmessig intenst innhold og påvirkning for debattanter. Derfor mener jeg selv at det ville vært fint om med-debattantene kunne holde sine innlegg på det saklige, yrkesmessige plan (jeg takker Superhai/Wahoo/Dreyer/JoeW ...) så vi får sjansen å komme et lite hakk videre med debatten før den går i stå ? OK, LN-MOW ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote