God morgen fra Lommedalen. Endelig hjemme.
Gårsdagen var full av opplevelser. Som Premium Pax, var det bare å gå rett i skranken og sjekke inn, forbi køen som var relativt lang, da vi ankom
BKK 09.35. 2:50 før avgang. Det stod store plakater om å oppgradere til Premium, ved innsjekk. Så var det mot security og emigration. Det var 150 meter kø, med 4-6 pers i bredden for å komme til der man scanner boardingkort, for å kunne ta rulletrapp opp til Security kontroll. Det tok ca 10 min, så 5 min i kø for security, så rulle trapp ned igjen for Emigration. Den køen var på ca 1 time. Jeg har aldri opplevd i nærheten av tilsvarende kø for å komme ut av et land. Totalt brukte vi, fra vi var ferdig med innsjekk, 1.25 før vi var igjennom Emigration.
Etter en liten tur i taxfree, for å svi av noen Bath, der det ble kjøpt en stooor pose Bounty (Ein Geschmack auf Paradis, som det heter i reklamen), så gikk vi til gate. Kom frem i det de begynte å boarde. Maskinen ville ikke godta boardingkortet jeg hadde fått ved innsjekk. Det viste seg at de hadde sperret mitt sete, 2J, da bordet hadde gått i stykker, så jeg ble flyttet til 1G i stede, men kunne sitte, med kona, på 2J når jeg ikke trengte bord. Vi bordet gjennom dør1, så det var uvant å gå til høyre når man kom ombord i en Norse maskin, jeg er vant til å gå til venstre....
Etter en god stund kom det en kar å satt seg på 1G, så begynte hann å snakke, på polsk, med en dame på 1C, så spurte han om hun kunne bytte med de i 1D-E , så kunne de sitte på hver sin side av midtgangen. Da måtte jeg bare bryte inn, og si at, unnskyld dette var mitt sete han satt i. Men nei, han var oppgradert i gate, så han kunne sitte hvor han ville, til tross for at mitt boardingkort viste 1G. Etter litt frem og tilbake la vi diskusjonen død og han satt der under take-off. Etter take off forsvant han til et sete lenger bak. Pushback, var exact 30 min etter avgangstid. Så satte vi rekord i pushback, den var på rundt 250 meter, med flere svinger. Vi var Airborn ca 50 min etter avgangstid. Vi ble før avgang informert om mye motvind og at flytid ville være rundt 14 timer. Under turen så jeg av og til på høyde og hastighet, vi lå stort sett lavt på 700 tallet for groundspeed, tidvis nedi 675. Da vi fløy med Gulf Air's 787 fra
BAH-
DAC hadde vi hatt groundspeed på over 1100. Vi fikk etter hvert mat, som smakte godt, jeg valgte bort pasta og tok kylling. Det virker som om de har tatt maten et steg opp, fra
FLL turene jeg hadde for over 1 år siden. Jeg flyttet meg til 1G under maten og forstod hvorfor polakken hadde gitt seg med kranglingen om setet. Det var ikke mulig å få til å stå i opprett possisjon, men med noen puter og pledd i ryggen gikk det greit, bortsett fra at vi, under slutten av måltidet fikk skikkelig turbulens da vi krysset østlige Himalaya. Damen i 1J hadde hatt første Norse tur i november til Thailand, og blitt hekta, så hun hadde invitert med datter(17 år) og x-mann, som satt på 3G+J
Ellers satt jeg i 2J og storkoste meg, så på film, bestilte ett par drinker over skjermen, spiste Bounty og hadde det hærlig. Også deilig å vite at jeg hadde betalt ca det halve for billetten av alle de andre.
Vi fløy nord for Himalaya, over en masse Stan-land og over Iran. Det var timesvis med ørken å se ut vinduet. Det var en del turbulens, første gang jeg har opplevd noe til det på en videbody flight. Også over Romania-Bulgaria, den varte ca 1,5 timer. "Frokost"/ett letter måltid, som minnet litt om tapas, ble servert ca 1,5 timer før ankomst
OSL.
Det var ca 260pax på flighten og muligens ett sete til ledig, uten om mitt ekstra, i Premium, så det virket som Norse var ganske fornøyd med ruta. Det var LN-FND (Dartmoore) vi fly med, også den vi hadde på vår forrige N0 flight, hjem fra
FLL i fjor.
Etter at man nå kan bestille mat og drikke vi skjermen, savner jeg bare å få kart, så man kan se hvor man er.
Min far hentet oss på
OSL, vi tok det oppe på avgang, så han slapp å rote med parkering. Da vi kom hjem, hadde ikke svigerfar økt tempen på varmepumpen, så det var 13 gggrader hjemme. Det har kommet vannlekasje på badet, antakelig i koblingen til utvendig tappekran, så det må vi se på i dag. Dette oppdaget vi da jeg satte på hovedvannkranen, som hadde vært av under hele ferien.
Da får jeg ønske alle en problemfri dag, så skal jeg slite med vannlekasjen på badet.