View Single Post
Old 11-07-2019, 23:59   #4
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
USA Re: Pittsburgh og Florida med British Airways, Southwest, HiFly og Norwegian


Sightseeing i Pittsburgh. Dette er Cathedral of Learning som er en av bygningene til University of Pittsburgh. En 42-etasjers skyskraper i gotisk stil som ligger for seg selv på universitetsområdet Oakland. Det er adgang for besøkende, og vi tok heisen opp til topps. Bare små vinduer på toppen, så begrenset utsikt.


Terrenget i Pittsburgh er veldig kupert og derfor ble det i tiden før bilismen overtok bygd flere kabelbaner for å transportere folk og varer til og fra elvebreddene. Dette er Duquesne Incline sett nedenfra, den ene av de to kabelbanene som fortsatt eksisterer og er i drift.


På tur opp Duquesne Incline og vi har nettopp passert den andre vogna på tur ned. Over elva sees Heinz Field, hjemmebanen til Pittsburgh Steelers.


På toppen av Duquesne Incline ser vi tilbake mot sentrum. Da jeg bodde i Pittsburgh fikk jeg aldri somlet meg til å ta kabelbanen, så det var godt å endelig få tatt turen.


Ventet til skumringen for å få fotografert dette motivet. De to elvene som møtes ved Pittsburgh heter Allegheny og Monongahela, og etter møtet heter elva Ohio. Den blir senere en del av Mississippi.


Siste dagen gikk vi brua over Monongahela til sentrum og til parken ved elvemøtet. Varm dag for en gåtur, med like under 30 grader i lufta.


Så gikk vi over neste elv til nordbredden. Her ser vi tilbake mot Duquesne Incline og en merkelig farkost som gikk på elva. Ser ut som en flytende bar.


Målet for gåturen var denne ubåten som ligger ved Carnegie Science Center. USS Requin ble bygd i 1945, men rakk ikke fram til Stillehavet før andre verdenskrig var over.


Kommandorommet på USS Requin.


Messa med plass til 26 mann. Som betød at måltidene måtte spises i tre skift.

Last edited by WF-380; 12-07-2019 at 00:46. Reason: Messa, ikke byssa.
WF-380 is offline   Reply With Quote