View Single Post
Old 19-06-2018, 00:33  
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette har da ikke noe med flyproduksjon å gjøre, og jeg klarer ikke forstå hvordan du klarer tolke dette.
Nei, det er jeg meget klar over og det å poengtere en tolkning på internett er ikke lett. Hva jeg irriterer meg over er påstander som er ufravikelige, spesielt når de som kommer med påstanden ikke har noe kapasitet, kompetanse eller evne til å føre den i mål.

Å si at Avinor skal legge til rette for dette er overhodet ikke det samme som påstanden de har slengt ut og jeg forstår ikke at dere ikke ser den.

Avinor kan komme med konseptanalyse, legge til rette for og ikke minst være med på å promotere en utvikling mot elektriske fly.

Men å si at all luftfart i Norge innen 2040 skal være elektrisk er faktisk tåpelig av dem for flere grunner nevnt tidligere. Jeg er veldig glad i innovativitet, men jeg kan ikke fordra når statlige organer på død og liv skal stå bak drøye påstander. Elon Musk ja! Banenor og Avinor, nei!

Så må dere ha litt bakgrunn for min irritasjon: Min jobb påvirkes daglig av en statlig etat som heter BaneNor. Signalproblemer på splitter nye signalanlegg og et vedlikeholdsetterslep på 17 milliarder, til tross for dette kaster de bort 30 millioner+ på å teste droneoperasjoner i vedlikehold av jernbane (ja, dronene bruker lenger tid og er mindre effektivt en dagens løsninger).

Før dette har jeg også vært borti ulike statlige kollektivselskap som har kastet bort flere hundre millioner på «innovative» løsninger som fordyret alt og i flere tilfeller aldri ble tatt i bruk. Så jeg har det litt i vrangstrupen at statlige foretak på død og liv skal være innovative. Å være for kritisk er feil, men å ikke være kritisk er farlig.

Last edited by Helimaf; 19-06-2018 at 01:10.
Helimaf is offline   Reply With Quote