View Single Post
Old 23-03-2020, 16:01  
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

På lørdag ca kl 1400 hørte jeg på NRK P2 et program i samsending med tilsvarende kanaler i dansk og svensk radio om hvordan de skandinaviske landene hadde respondert på corona situasjonen.

Det som ble tydeliggjort var at corona demonstrerer at det frie markedet ikke er løsningen på alle forhold i samfunnet. Til og med konservative partier begynner for første gang å bruke ordet solidaritet.

Flytrafikken har i noen tiår nå vært styrt av det frie markedet. De ulike flyselskapene har operert etter forskjellige strategier. Lavprisselskapene har kjørt etter vekststrategier der de lever på forskudd av cashflow generert av salg av billetter til flyginger opptil 1 år frem i tid til nye destinasjoner og markeder som åpner seg ved en stadig ekspanderende flyflåte.

Flyindustrien er den industrien som innledningsvis er blir tyngst rammet av coronakrisen. Lavprisselskaper med skyhøy gjeld, som Norwegian, er ekstra ille ute på grunn av store kapitalkostnader samtidig som inntektsiden faller bort. Samtidig er dette en industri som de fleste nasjoner er avhengig av for å få samfunnet til å fungere. Transport av passasjerer, varer etc etc.

Personlig tror jeg at ferie og fritidsmarkedet blir hardt rammet i lang tid fremover. Folk vil vegre seg mot å reise til feriekomplekser, cruise og steder med mye folk, men vil fortsatt reise til familie, egne leiligheter og på individuelle opplevelsesreiser. Volumet vil bli veldig mye mindre. Svært mange vil også få mye dårligere privatøkonomi.

Jeg ser ikke bort fra at konsekvensen blir noen år med retur til nasjonale/flernasjonale flyselskaper, som SAS, siden det er av stor viktighet for mange land å opprettholde en infrastruktur i luften. Alternativt kan det igjen bli regulering av flytrafikken gjennom konsesjoner og andre type rettigheter og plikter, som regulerer konkurranse og priser.

Coronakrisen har vist at markedskreftene ikke kan løse alt her i samfunnet. Jeg tror det vil ligge langt inne, selv for Erna Solberg, å overlate den norske infrastrukturen i luften til Ryanair, Wizz og andre lavprisselskaper som kun er tilstede der det er profitt

Last edited by Rland; 23-03-2020 at 16:22.
Rland is offline   Reply With Quote