Thread: LN-SUB DC-6B
View Single Post
Old 10-09-2016, 19:08   #30
twinpin
Newcomer
 
Join Date: Sep 2016
Posts: 7
Default Re: LN-SUB DC6b

Første gang jeg møtte Braathens SAFE og DC-6B, var da jeg var nyutdannet pilot spleiset med noen kamerater og tok et teknisk kurs i den gamle tyskerbrakka som lå rett i vinden som sekserne skapte da de testet motorene før avgang på bane 24.

Fikk senere en førsteklasses utdannelse på typen i Sterling Airways i Danmark hvor jeg jobbet som styrmann i ca ett år. 24 år gammel begynte jeg å fly sekser i Braathens SAFE og var med helt til den siste forlot selskapet.

Det var en fantastisk tid med mange spennende turer og kolleger som stort sett alle hadde vært aktive flyvere, navigatører, telegrafister og flymaskinister under 2. verdenskrig. LN-SUB har jeg mange timer på. Den og LN-SUK hadde begge de gamle 1. klasse kabinene foran intakt med to køyer som kunne slås ned over setene.

Selv om jeg fikk glede av å fly både F-27, F-28 og B-737 senere, så er det ikke noe fly som kan slå sekseren. Den gangen hadde flyene "fly by wire" - altså wire av stål og stag. Kan ikke huske at det var noe plast ombord. Vi surret rattene med tau så vi ikke skulle fryse fast hendene når vi fløy kaldt vær. For et teknisk interessert menneske oppflasket i den analoge verden, kunne man ikke ha det bedre.

Om prosjektet med å få gamle SUB tilbake til Norge kunne lykkes, ville ingen gledet seg med enn jeg. Kan jeg yte noe i saken, så stiller jeg gjerne opp.
twinpin is offline   Reply With Quote