View Single Post
Old 20-05-2012, 19:25   #97
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post

Ang. det andre, kan ikke jeg en gang oppgi antall ramp agents som trengs for å gi handling for A320 eller A321 [3+3] pr idag ! Jeg bare sier at de som påstår at en full (inn og ut, pax + cargo) 738/739/A321 "snues lett på 25 minutter, dag inn/dag ut, flyvning etter flyvning etter flyvning" (= slot planning time), enten er uærlige eller ikke vet hva man snakker om, eller kanskje omtaler den "rekorden" som de èn gang presterte å sette og som de husker hele sitt liv deretter ... og om ett eller noen flere hoder så skal arbeide (men : i noe kortere tid !), blir regningen for Handling omtrent den samme - mens på den andre siden inntektene øker vesentlig ... er min påstand at saken holder gransking fra strategene/økonomene ?!
Med andre ord: Du har pt. ikke utarbeidet et business case.

Vi kan sitte og guesstimate hva vi vil ift. vekst i cargo/kortere snutider/innkjøprspriser av utstyr. Men skal du selge dette inn, må du kunne vise meg (eller rettere sagt, aktuelle beslutningstagere) HVA det koster og HVOR STORE besparelsene vil være. All verdens grafikk er uinteressant med mindre du kan vise til konkrete besparelser. Her kommer du jo bare med en drøss ulike estimater -- kan du ikke sette deg ned og sette sammen disse estimatene til en totalbesparelse i kroner/dollar/euro eller hva du måte foretrekke?

Quote:
og om ett eller noen flere hoder så skal arbeide (men : i noe kortere tid !), blir regningen for Handling omtrent den samme
Hvis jeg driver handling, og handler fem DY-fly om dagen (la oss for enkelhets skyld anta at disse fem flightene ikke er planlagt samtidig), og har et rampteam på fire på jobb, innebærer en eventuell økning til 6-8 ramp agents per turn en økning i lønnsutgifter på 50-100% -- ramp agents får nemlig også betalt utenom selve turnene -- enten de passivt venter, sorterer bagasje, etc -- jeg kan ikke betale dem for 25 minutter her, og 25 minutter der. En slik økning i lønnsutgiftene -- og dette før jeg har investert i utstyr til noen millioner -- betyr at jeg vil komme til å fakturere flyselskapet mer enn "omtrent det samme".

Det er klart, på en større flyplass/hub, hvor min utnyttelse av ramp agents er langt høyere, vil merkostnaden være mindre, men all den tid gjennomsnittsstasjonen er langt mindre, er en tidsbesparelse på selve turnen lite interessant for handlingagenten.
JoeW is offline   Reply With Quote