View Single Post
Old 18-11-2017, 19:45   #4
Yeager
ScanFlyer Blue
 
Yeager's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
Default På novembertur til California -en rapport fra de bakre gemakker.

Monterey var altså mitt første mål på denne California-turen. Jeg var der for noen år siden og likte meg veldig godt. Jeg har også et sterkt forhold til John Steinbecks romaner. Steinbeck var fra dette området og mange av bøkene har handling fra Monterey. Nå gledet jeg meg til gjenoppleve dette området. Det er på en måte en opplest og vedtatt sannhet at man MÅ ha leiebil for å komme seg rundt i USA. Nå har det seg sånn at jeg er ganske pingle når det kommer til det å kjøre bil alene i utlandet. Derimot er jeg blitt utrolig god til å finne ut av det som måtte finnes av kollektiv transport. Og selv i USA finnes det en god del muligheter. Fra SFO går det buss til Monterey, avgang mange ganger i løpet av dagen. Jeg hadde egentlig bestilt billett til en senere avgang, men da jeg var så kjapt ute av flyterminalen, rakk jeg en tidligere buss, og det var ikke noe problem å få bli med denne i stedet.



Dette var en tur på ganske stramt budsjett, så det var ikke rom for noen utskeielser på hotell-fronten. Jeg hadde booket meg inn på et enkelt men veldig sentralt beliggende hotell/motell som het The Stevenson. Det var et sånt typisk sted som man ser på amerikansk film, svalgang med dør direkte inn til hvert rom. Litt kult å bo på et sånt sted, synes jeg.





Betalte ca 2100 nok for tre netter. Det var rent, ordentlig, og med god seng, så jeg kan absolutt anbefale stedet. Det var også sånn type enkel hotellfrokost inkludert, men jeg skippet den to av tre morgener. Frokost på Old Monterey Café var mye bedre.



Det er interessant å kjøre lokalbuss i Monterey, man kommer tett inn på det lokale folkelivet. De fleste som tar buss er nok arbeidsfolk/fattigfolk. Det går busser hele tiden, det er godt skiltet og meget brukervennlig, bl a sykkelstativ i front av alle bussene. Jeg tok lokalbussen et godt stykke sydover på Highway 1, til Big Sur-området en av dagene.



Ellers fikk jeg med meg hvalsafari, og turer på den flotte kyststien på Monterey peninsula. Masse marint dyreliv å se, sjøløver, sel, sjøoter, rikt fugleliv -og et utrolig vakkert landskap.





Cannery Row (som har fått navn etter en av Steinbecks romaner) har dessverre utviklet seg mer og mer til en turistfelle. Det flotte Monterey Aquarium ligger her, i en gammel sardinfabrikk (Hovden Canning). Det er absolutt verdt et besøk, men ellers er downtown Old Monterey og pirene mye hyggeligere.

Etter tre dager i Monterey ventet to dager i San Francisco. Jeg tok da lokalbuss til San José togstasjon, og så Caltrain inn til SF. Jeg bodde på et billig og ganske dårlig hotell, men med supersentral beliggenhet på Columbus Avenue i North Beach, Europa Hotel. Delt bad og ingenting å skryte av ellers, men rommet og sengetøyet var rent og folkene som jobbet der var hyggelige. Kjedehotellene i SF har noen vannvittig høye priser nå, og det var uaktuelt for meg denne gang.
Været var nydelig, og jeg bestemte meg for endelig å leie sykkel og sykle langs Crissy Fields og over Golden Gate Bridge. Hadde en kjempefin formiddag og med ekstra bonus av et Hercules-fly som nærmest holdt flyshow, fra broen tok det runder innover bukten og Alcatraz, jeg mistet tellingen men tror det fløy fram og tilbake sikkert ti-tolv ganger. Kunne jo ikke la være å ta bilder… (dere får unnskylde kvaliteten, hadde kun min Iphone 6s å ta bilder med).








Crissy Fields -her var det flystripe fram til midt på 1930-tallet.

(Jeg mener bestemt at det var et Hercules jeg så, men om noen av flyekspertene her i forumet har meninger om dette, så si fra [emoji4])

Fortsettelse følger - om flighten hjemover


Sent from my iPad using Tapatalk

Last edited by Yeager; 18-11-2017 at 19:50.
Yeager is offline   Reply With Quote