View Single Post
Old 16-11-2017, 00:41  
Yeager
ScanFlyer Blue
 
Yeager's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
Default Re: På novembertur til California -en rapport fra de bakre gemakker.

Vel framme i loungen spurte jeg personalet om info angående catering-streiken og mat på flyet, ble da sporenstreks henvist inn i business-loungen hvor de var i full sving med å organisere utdeling av vouchers, til bruk i diverse sjapper på flyplassen. Jeg fikk to vouchers, en på dkr 100 og en på dkr 125. Hev i meg littegrann mat oppe i gull-loungen, og bega meg deretter ut på jakt etter mat og drikke til flyturen. For voucherne fikk jeg kjøpt meg ett brett sushi, en stor, god sandwich med parmaskinke m.m., og fruktsalat. I taxfree kjøpte jeg to små hvitvin for dkr 50. Bestemte meg for at jeg nå var velutrustet på matfronten, og beveget meg derfor mot gate C20. Knapt antydning til kø i passkontrollen, overraskende nok, synes ellers alltid at det bruker å være lange køer der. Ved gaten ble det delt ut vouchers til pax som ikke hadde vært i loungen, hvorpå alle løp tilbake til 7-11 som vel er den eneste sjappa innenfor passkontrollen. Der gikk de selvfølgelig tom for mat, men det ble gitt beskjed over høyttaler at folk kunne gå videre ut gjennom passkontrollen for å skaffe seg mat - flyet ville vente på alle.
Fikk alt i alt inntrykk av at denne litt tricky situasjonen ble veldig profft håndtert av SAS.
Selv var jeg blitt trukket ut til ekstra sikkerhetskontroll før boarding (SSSS på boardingpasset). Så først ble jeg gjenstand for den nye rutinen med ekstra «intervju», deretter inn på siderom for ekstra security. Intervjuet besto av spørsmål om jeg hadde pakket bagasjen selv osv, og om mine elektroniske dingser hadde vært inne til reparasjon i løpet av de siste 14 dagene.
Jeg skled greit gjennom begge sjekkpunktene, og var klar for å gå ombord.

SK935 CPH-SFO
Airbus A340-313, sete 34A
Gudrod Viking/LN-RKG
Avgangstid 12.25



Boarding startet 11.45, litt rar måte å gjøre det på, ingen høyttaler, de bare ropte opp. Først alle business pax, deretter Plus og EBG. Jeg kom meg raskt ombord og fant plassen min, 34A. Som nevnt i innledningen hadde jeg lagt inn bud på oppgradering til Plus (tror jeg bød rundt om 16000 bonuspoeng), men det gikk altså ikke gjennom. Fikk inntrykk av at både Plus og Biz var helt fullt. Men var egentlig glad for at jeg ikke sved av poeng på denne flighten. Dette ble da første gang i economy i de nye kabinene for min del. Og jeg må få si at jeg synes sete var overraskende godt å sitte i. For meg som kun rager 166 cm o.h. var også benplassen helt innafor. Så var jeg en av meget få som fikk ledig sete ved siden av, det var selvfølgelig deilig. Ellers var personalet rause med utdeling av vann, man kunne forsyne seg ved boarding, i tillegg lå det to flasker i hvert sete. Så ingen skulle tørste på denne flighten!





Jeg var meget fornøyd med min egeninnkjøpte catering, allerede før vi var ute i Nordsjøen var første servering ferdig spist, den besto av sushi, fruktsalat og hvitvin. Beste flymat jeg har spist på lenge….



Trallene kom forresten med drikke, de hadde faktisk en del brus, øl og vin tilgjengelig, viste det seg. Te og kaffe ble også servert som vanlig. Flyturen forløp ellers helt fint, jeg slumret, leste, hørte musikk - tror ikke jeg så på film. Sandwich og påsmurt fra OSl-loungen ble fortært et sted over Canada.
Jeg satt på «riktig» side ved innflyvingen mot SFO, fikk flott utsikt over Golden Gate og byen, før vi svingte langt innover i bukten og landet pent fra sørøst på SFO, ca 10 min før oppsatt tid, som var 15.45 lokal tid.





Jeg hadde flunkende nytt pass, og kunne derfor ikke benytte meg av returning Esta- automatene, men det var behagelig lite kø i grensekontrollen, og da jeg var gjennom og gikk til bagasjebåndet var allerede kofferten kommet. Tollen gikk også greit. Fra jeg gikk av flyet og til jeg var helt ute av terminalen gikk det bare en halvtime!
Solen skinte, deilig temperatur og jeg kunne bare stille meg opp og vente på bussen til Monterey…
fortsettelse følger.


Sent from my iPad using Tapatalk
Yeager is offline   Reply With Quote