View Single Post
Old 20-07-2017, 14:20   #11
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Ketut kom og møtte oss der vi bor, og det var skikkelig godt å se ham igjen etter 2 lange(!) år. Vi dro fra Ubud rundt 0815 og kom frem til startpunktet for raftingen litt før 10. Fikk registrert oss, pakket verdisaker i vanntett sekk, og så bar det av gårde for å finne padleårer, hjelm og flytevester. Siden vi var 5 stk ble vi fordelt på to flåter. W og meg i den ene, sammen med et par fra Taiwan. Gutta og Ketut i den andre. Som nevnt tidligere er Telaga litt mer bumpy og kjapp enn Ayung, og også en del lengre. Varierer mellom stille passasjer, og litt villere stryk. Ca 2/3 på veien er det lagt inn en liten pause hvor man kan få kjøpe litt drikke og få strekt litt på bein og armer. Så bar det ut i flåten igjen for siste del, fortsatt preget av vannkrig mellom oss og de andre flåtene. Like før slutt kommer høydepunktet, et fall på 5-6 meter over en liten demning. Har ikke bilder fra selve raftingen, den ble derimot foreviget med Gopro. Litt fra turen bort, og mellomstasjonen her;











Etter at selve raftingen er over bærer det oppover en haug med trapper, og så er det buffetlunsj inkludert i restauranten. Man får et sertifikat som bevis på den heroiske bragden man har gjennomført, og så er det mulighet til å få kjøpt foto fra turen. Litt humor var det også plass til, og kanskje litt av det som kjennetegner balinesere generelt; de elsker å tulle og tøyse, og de elsker å bli tullet og tøyset med. Jeg er jo ikke akkurat innehaver av drømmekroppen, litt lav og litt bred kan man kanskje si. Guiden vår lurte på navnet mitt, og jeg svarte Ståle, aka Stålmannen, Man of steel. Etter raftingen kom guiden vår bort til meg og tok tak rundt meg og sa at dette ikke var mye Man of steel, more like Man of pork and Bintang. Hvorpå kollegaen kontrer med «no Bintang, but baby in there» Kan jo ikke annet enn å flire ;-) Fikk skiftet klær, tatt en tur på toiletten, og så var det inn i bilen for å kjøre til gården i Dausa. Kom frem dit etter en liten time, og fikk hilst på noen av folkene der. Hadde som nevnt med oss en del greier, samt en donasjon på noen millioner rupier som vi fikk overlevert. Til læringssenteret hadde vi blant annet kjøpt diverse regnespill, yatzy, puslespill og skrivesaker. Stigespill, yatzy og puselespill ble umiddelbart åpnet opp og tatt i bruk. Selv om de ikke snakker norsk, og knapt engelsk (ref bruksanvisningene) så gikk det ikke lang tid før både yatzy og stigespill var innlært.

Ketut



Ketut og Ståle



Ungene med puslespill



En av balene



Den nystøpte veien bort til gården



Du kan for eksempel sove her;







Fikk også en liten omvisning på gården, og området rundt. Mye av frukten var ødelagt pga regnværet, men en del hadde de klart å redde. De dyrker fremdeles Mango, Mangosten, Ananas, Auberginer, appelsiner, peanutter, mais, ris, søtpoteter osv. I tillegg til masse fisk i dammene. Det var kun 1 gris igjen oppe ved grisebingene, resten var solgt for å gi penger til læringssenteret samt en ny , støpt adkomst til gården. Denne gjør det lettere å komme frem til gården med bagasje, samt når det har regnet og er vått og gjørmete. I tillegg til selve driften av gården driver de også en form for homestay, med bed and breakfast. Det er nå plass til ca 25 personer om gangen, og de har hatt hele skoleklasser innom på overnattingsbesøk. Skulle du ha lyst til å støtte dette prosjektet kan du jo avlegge dem et besøk om du drar til Bali, garanterer at du da får en opplevelse du sent vil glemme. Gjestfriheten står ikke tilbake for noe, maten er smelldigg, naturen og stemningen magisk.

Neste dag fikk vi oppleve på kroppen dette med bali-tid. Vi var som sagt invitert til landsbyen til Indra for å være med på en begravelse der. Den skulle starte kl 13, men så ble det kl 14. Vi ventet til klokka ble både 15 og 16 før noe skjedde. Ut av sidegaten kom opptog der hovedinnslaget var et flere meter høyt tårn som den døde var plassert i, etterfulgt av et trommeorkester og hundrevis av landsbybeboere.

Landsbyens hellige banyan tre;



Tårnet, med den døde



Orkesteret som spilte



I det de kom ut på hovedveien (som var stengt for anledningen) måtte de senke ned tårnet, for det tok oppi strømledningene som gikk over veien. Turen gikk så videre til det lokale tempelet der tårnet "hilste" ved å bli løftet opp og ned noen ganger. Neste stopp gravlunden hvor den døde ble begravet. Har tidligere skrevet at man ofte begraver de døde først, og så går det alt fra 2 uker til flere år før liket(eller restene av det) blir kremert i en storslagen seremoni. Mener å ha lest en plass at når en av småkongene i Ubud døde, så var tårnet 26 meter høyt, liket lå på en hylle 15 m oppe, og 3800 mann byttet på å bære……Hadde vært en artig opplevelse å se noe slikt. Vi synes uansett det var artig å bli invitert til å være med, og vi ble godt mottatt av de lokale. Og så hadde vi selvsagt kledd oss tradisjonelt for anledningen. Fikk inntrykk av at synes det er kjekt at vi er interesserte i deres tradisjoner og skikker, og at vi hedrer dem. En balinesisk begravelse er mye kjekkere å gå i enn en norsk, for her skal man ikke gråte og være lei seg, men smile og feire det gode livet som har vært.

Leide også mopeder denne dagen, og hadde en liten sightseeingtur før vi endte på Naughty Nuri’s igjen for mer biff og ribs. Smakte så godt at to i reisefølget likesågodt bestilte en biff ekstra til hver etter å ha spist den første….Prøvde igjen på å få kjøpt meg et forkle , men det er ikke lett. Skal opp hit siste dagen i Ubud, og DA skal jeg gi alt .

Artig veggmaleri





Maten grilles her

__________________
Grab your tickets and your suitcase,

Last edited by staale; 20-07-2017 at 14:35.
staale is offline   Reply With Quote