View Single Post
Old 30-08-2016, 20:51   #2
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

20. juni
Et av de store målene med turen var leie av bobil og vi var nå klare for å hente vårt hjem de neste 22 dagene. Vi tok en Uber XL i ca 1 time til der vi skulle hente den. Første (og strengt tatt eneste) store bommert under ferien ble oppdaget da vi ankom utleier, passene våre var gjenglemt på det "lure" stedet de ble oppbevart i leiligheten i Roscoe Village! Ny vanlig Uber ble rekvirert og Robin kjørte meg og guttungen tur/retur for henting. Siden ettermiddagsrushet så vidt var i gang tok det nesten 3 timer. De andre ventet tålmodig og jeg tror jammen den minste fikk ut tann nr 4 mens de ventet.

Vi mottok bobilen, som viste seg å være nesten ny med ganske få miles på telleren. Alt fungerte som det skulle og vi tøffet fornøyde ut på veien og eventyret var i gang!

For å få en smooth start på turen hadde vi planlagt å reise til en campingplass en drøy time nord for Chicago, ikke så langt unna målet for dag 2 med bobilen: Six Flags Great America. Etter å ha raidet en Wallmart og bunkret mat og andre nødvendigheter kjørte vi den korte veien til Fish Lake Beach Camping (http://www.fishlakebeach.com) som så helt grei ut på hjemmesidene. Dette var vår første campingplass, ikke bare på denne turen, men sånn egentlig i våres voksne liv. Vi visste mao ikke så mye hva vi kunne forvente. Vi takket ja til "full hookup", som viste seg å være strøm, vann og avløp. Vi lærte etter hvert at hookups var fint hvis man ønsket å bruke aircondition om natten siden aggregatet ikke kunne brukes pga støy etter kl 23 de fleste steder. I tillegg var det greit å etterfylle vann og tømme gray- og black water med jevne mellomrom. Her er bilen på første stopp:



Det ble en helt grei kveld/natt som stort sett ble brukt til å bli kjent med bilen. Vi ble plassert så langt unna de glorete bildene av strand og slikt fra hjemmesidene og vi skjønte etter å ha besøkt flere campingplasser at dette første stoppet bare var en sånn passe OK campingplass.

21. juni
Uansett, dagen barna hadde gledet seg til og som vi hadde forhåndskjøpt billetter til var kommet. En hel dag på Six Flags Great America med berg og dalbaner så langt øyet kunne se og tilknyttet digert badeland sto for tur. Jeg hadde lest litt reviews om parken og det var en del som murret over lange avstander mellom attraksjonene, mye kø og dyr mat. Det eneste jeg kunne gjenkjenne meg i var dyr og passe dårlig mat. Akkurat som Tusenfryd, mao… Alt annet var helt topp og vi brukte ca 10 timer, fordelt mellom ca 75% berg og dalbaner og 25% badeland. Vi sto maks 15 min i kø på noen få attraksjoner, ellers var det stort sett fritt frem for alt og alle.



Ca kl 19 satte vi oss i bilen og bestemte oss for å få unna en del miles mot vest. Etter hvert sovnet både barn og kone og jeg satt og sang "on the road again" mens jeg egentlig ikke visste helt hvor det bar. Vi var innom Wisconsin før vi krysset Mississippi River ved Dubuque. Jeg fikk gleden av turens få timer med regn og torden underveis og det var et flott skue. Etter Dubuque skjønte jeg at jeg egentlig var litt på bærtur og siden det også var litt slitsomt å kjøre i regn og mørke begynte jeg å se meg om etter egnet sted for overnatting. En stor parkeringsplass i Holy Cross (population: 377) gjorde nytten og jeg sovnet ganske fort etter å parkert ved siden av en truck i samme ærend.

22. juni
Vi fant ut at i90 var et godt utgangspunkt for kjøring videre vestover og satte kursen litt nordover. Dette ble en ganske hendelsesløs dag som ble brukt til kjøring stort sett hele dagen. Utpå ettermiddagen fant vi en KOA (kjede av campingplasser over hele USA) campingplass i Austin som vi ville prøve siden de fristet med "heated outdoor pool". Vi fikk oss en plass og vi hadde nå innsett at vår 22 fot lange bobil egentlig var stusselig liten sammenlignet med mye av det andre vi så på campingplassene og langs veien. Denne bussen kom kjørende inn på samme campingplass med en Jeep Grand Cherokee hengende bakpå som "dagligbil". Jaja, vi synes nå bilen vår var fin og stor vi da :-)



Vi fikk badet litt og lagt oss ganske tidlig.

23. juni
Etter et morgenbad bar det videre mot vest. Vi hadde stålsatt oss og forberedt barna på at det ble en del kjøring de første dagene, så det gikk egentlig ganske greit. Vi bestemte oss for lunsj i Sioux Falls og vi fant en "authentic Diner" i en slags hovedgate. God tradisjonell US-mat – og kjempedigg milkshake til dessert.
Etter maten fant vi et sted med badefontene, det var nemlig fortsatt over 30 grader, og barna fikk avkjølt seg litt i den.
Så bar det videre vestover langs i90 og barna sovnet etter hvert. Målsetningen ble å finne et sted for natten langs veien og ikke en campingplass. Ved et lite tettsted som heter Presho (population: 514) fant vi en truckstop rett bak Hutch's Cafe & Lounge og rigget oss til der mellom 7-8 store trailere. Da jeg la meg og forsøkte å sovne ble jeg litt usikker på lokasjonen siden det stadig "ramlet" folk ut fra Hutch’s med ganske drøy grunnpromille og satte seg bak rattet på pickup’en sin og kjørte hjem. Jeg sovnet likevel etter hvert.

24. juni
Vi våknet når trailerne fyrte opp og dro av gårde. Dette skulle bli en langt mer innholdsrik dag. Vi googlet oss frem til at det var en lekeplass i nærheten og oppsøkte den. Det ble atter en oppdagelse på veien; nær sagt alle små byer/samfunn i USA kan skilte med en ganske stor lekeplass og et svømmebasseng – så også lille Presho. Mens vi lekte der ble vi oppsøkt av en gutt og en jente, som begge litt senere skulle på svømmetrening. De var veldig søkende mot oss fremmende og lekte med barna våre en stund og stilte alle mulige spørsmål til oss. Vi spurte litt tilbake og fant ut at de var 2 av en ganske stor søskenflokk i en familie uten de helt store økonomiske ressursene. Jenta var preget av sår i ansiktet fordi hun var solbrent, det var nemlig bare en av søskenflokken som skulle på summercamp og som fikk solkrem den sommeren. Hun fikk en tube med faktor 50 av oss og barna våre fikk en lærdom om at ikke alle nødvendigvis har like mange muligheter her i verden.

Tankefulle dro vi videre og satte kursen mot Rapid City. Da vi ankom rundet temperaturen 100°F og vi fant ut at innendørsbad var en OK syssel midt på dagen og fant en svømmehall vi var velkomne til å bruke. Om ettermiddagen kjørte vi opp i Black Hills og så på de 4 kjente ansiktene ved Mt Rushmore. Det var en langt bedre opplevelse enn jeg hadde trodd, en skikkelig bra gjennomført turistfelle var det.



Vi tok inn på en campingplass som var helt OK denne kvelden med mulighet for å vaske klær og slappe litt av etter en innholdsrik dag. KOA Hot springs, http://koa.com/campgrounds/hot-springs/

25. juni
Campingplassen hadde et tilbud vi ikke kunne si nei til, All you can eat pancakes breakfast! Siden vår familie er over gjennomsnitlig glade i pannekaker slo vi til og startet dagen med å spise oss stappmette på amerikanske pannekaker.

Vi rullet ut av campingplassen og hadde to mål for dagen: byen Custer og restauranten Black Hills Burger and Bun Co, med burgere av buffalokjøtt. http://www.blackhillsburgerandbun.com/ Burgerne var av de bedre vi har smakt og byen Custer var veldig hyggelig. På veien til Custer så vi så mange Buffaloer at vi etter hvert ble ganske blaserte og tok ikke videre notis av de så fremt de ikke var helt inntil veien.

Mål nr 2 for dagen var en bjørnepark, Bear Country USA http://www.bearcountryusa.com/. Der kan man kjøre bilen gjennom en mengde dyr, selvfølgelig med hovedvekt på bjørner. Bjørnene var ganske slappe i varmen og opplevelsen var nok størst for barna. Jeg var strengt tatt mest imponert over at det var tilrettelagt for å kjøre der med bobil, med egne store p-plasser ved besøkssenteret der rundturen sluttet.

Mette av burgere og bjørner måtte vi finne en campingplass og etter tips fra noen hyggelige folk vi traff i Custer siktet vi oss inn ved Pactola Lake og Pactola Pines Campground, som ligger innenfor det de definerer som Black Hills. Vi fikk oss en site og tok oss en runde. Dette må ha vært den mest erkeamerikanske campingplassene vi var innom. Trucks, trucks og trucks kjørte rundt på måfå med unger, bikkjer, børser m.m på lasteplanet. Kjørte de ikke trucks kjørte de ATVer av ymse slag. Vi fikk inntrykk av at vi med 3 barn var, by far, den minste familien i mils omkrets. Jeg tror normen må ha vært minimum 6 barn der... Uansett, der – som på de andre campingplassene vi var, ble det ro kl 22 og vi sov godt den natten også.

Stemningsbilde fra campingplassen:

Larsabal is offline   Reply With Quote