View Single Post
Old 04-12-2012, 15:02   #360
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Hei ! til alle som fölger denne träden : jeg har sittet i kroken med esel-lue pä hodet i to uker, men nä er jeg tilbake ... for TOS spesielt (og for JoeW, som har hatt omgang med 'prosjekt-analyse' og forstär seg pä spread-sheets) henter jeg opp to slike, helt ferskt printet ut (blekket er vätt !) spesielt for Flyprat-geeker.

Begge spread-sheets gjelder LCC-forhold, den ene viser A32X vs H2XQR, den andre viser 73X vs H3XQR. Sistnevnte fär ikke fordelen av noen frakt-boost (flyet er bulk-loaded) men tallene viser at sammenlikningen holder, HQR-skuta presterer ä seile pä rett kjöl i alle farvann. Paradoksalt ? Nei, logisk ! Rader av seter i [1+3+1]-konfigurasjonen lar seg pakke tettere sammen nedover kabinen enn rader av seter i [3+3]-konfigurasjonen; sistnevnte trekker kapasiteten mot sertifiserings-limitasjonen när man pakker setene tettere enn 28"-29", bakke-rotasjonene trekker ut tidsmessig, samt blir flyene tyngere enn forsvarlig, dags-produksjonen settes ned, fuel-kostnaden gär opp, vedlikeholdet blir dyrere osv osv.

Oppskriften pä ä tjene penger med flydrift kan oppsummeres slik : fly ikke for tungt, det skal gä 'riktig fullt' i luften sä det gär 'flytende' pä bakken, ellers hindrer man for seg selv !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote