View Single Post
Old 07-06-2021, 16:17   #55
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Turtle. Vet ikke hva du har som jobb, men enten har du misforstått senioritet eller så er du så innavlet i det norske sosialdemokratiet at du ikke ser poenget.
-For deg som begynner på bunnen(og det er alle) så vet du hva bedre senioritet bringer. Av lønn, schedule, ferie. Det er det som drar deg dit. Vil du begynne på toppen så er ikke det noe for deg. Alle har samme tilgang til godene, men selvsagt kun etter at du flytter opp på lista. Det skjer etter at noen går av med pensjon, dør, mister medical etc. Det skjer og når et selskap vokser, alle ansatt etter deg går bak deg. Du begynner ikke på 4 uker ferie, det må opptjenes. Men mange i Norge synes den ekstra ferieuka til de som var(husker ikke) var urettferdig. For opptjening skal ingen ha. Alle skal være lik...
- Og lik er man i senioritetssystemet. Alle blir ansatt på bunnen, og «alle» har en sjanse til og gå til topps. Kommer selvsagt an på alder ved ansettelse, de som kommer fra andre airlines er som regel eldre. Men trynefaktor er borte.
-Du snakker om risk om og ikke klare det. Det er jo og en grunn til at lønna bør være bra. Der jeg gikk på skole var det vel kanskje 10% som klarte og bli ferdig og få jobb, og det var en god prosent da. Det er derfor akjser som regel er en bedre investering enn obligasjoner. Risiko.
-Har kompiser i SAS som har vært der i 25 år. Tror de har like vilkår som de hadde når de var ansatt når det kommer til fridager, ferie og schedule. Jeg byr på min, og har jeg nok ansennitet så kan får jeg fri alle de dager jeg vil. Og det gjør jeg. Trenger ikke og fly natt, helger eller helligdager. Men det gjorde jeg før. Er selv ikke kaptein, grunnen er senioritet. Holder alt jeg vil ha av turer som FO, ferie etc. Kunne oppgradert mange år siden, men ville vært nær bunnen av lista. Min senioritet som kaptein er dårlig, og ikke verdt det, så da kan jeg vente til jeg har bedre senioritet i venstresetet. Ville være på reserve i dag, og om jeg fikk en line så blir det natt og helger. Mer penger, men det er et valg jeg tar. Som pendler er det ikke et liv jeg vil ha, men poenget er at jeg kan velge. Vi blir ikke tvunget til og oppgradere, eller blir plukket ut. Alle får sjansen når de har nok senioritet, men er ikke sikkert du kommer gjennom. Kravene er store, der er det mer risk.
-Vi vil alle komme på toppen av lista. Noen få kommer dit, men systemet er det mest rettferdige i bransjen. Det betyr ikke at vi lenger ned er misunnelige på de på toppen, vi vet at vi kanskje får sjansen, om selskapet holder. Risiko...
Midtiblinken is offline   Reply With Quote