View Single Post
Old 29-07-2008, 20:31   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Air Baltic Re: Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp

3. juli 2008, kl. 08.25:
airBaltic BT152 Oslo (OSL)-Riga (RIX),
Boeing 737-300


airBaltic tilbyr internettinnsjekk fra klokken 12.00 dagen før flyavgang på alle flygninger ut fra Oslo. Dessverre var tjenesten nede dagen før vi skulle reise, og vi måtte belage oss på vanlig innsjekk. Siden jeg reiste med airBaltic til Vilnius i fjor var det imidlertid blitt mulig å sjekke inn på fellesautomatene som Widerøe disponerer på Gardermoen. Her fikk jeg sikret meg sete 6A. Det var ingen bag drop, og vi måtte stå i ordinær innsjekkingskø etter å ha sjekket inn på automat. Den sure hanglingagenten sendte avgårde bagasjen, og vi kunne bevege oss gjennom nye køer i sikkerhetskontrollen før vi slo oss ned ved gaten.

airBaltic flyr i utgangspunktet med Boeing 757-200-fly på morgenavgangen til Riga og med Boeing 737-500 på kveldsavgangen. Denne sommeren ser det imidlertid ut til at omtrent alle morgenavganger har blitt erstattet med Boeing 737-300 eller Boeing 737-500. Denne morgenen var intet unntak. Min erfaring er at airBaltic sliter med en del forsinkelser, og det var derfor ikke så veldig overraskende da vår avgang etter hvert ble meldt 20 minutter forsinket.



På opprinnelig avgangstid takset YL-BBI inn til gaten. Denne 737-300-maskinen ble bygget i 1995 og først levert til Ansett Australia. Etter at selskapet ble lagt ned gikk maskinen til Rio Sul før den ble stående parkert i over et år mellom 2006 og 2007. airBaltic har operert maskinen siden oktober 2007 og er nå en av seks 737-300 i flåten.





Overraskende nok hadde ikke airBaltic trukket om setene i flyet, og den fløy fortsatt rundt med seter fra Rio Sul-tiden. Dette selskapet kastet ut de flotte og brede Ansett-setene, og hele business-seksjonen, og satt i stedet inn noen svært lave seter med stofftrekk. Disse hadde en grå standardfarge som var dekorert med border i ulike farger. Flyet var for øvrig ikke særlig fresht og fint, for eksempel hadde mange av panelene over seteradane fått nye deler som ikke passet med de opprinnelige. Lufteventilene på vår rad kom for eksempel i tre ulike farger.



Vi kom oss uansett av gårde om lag 30 minutter etter rutetid. Vi tok av østover fra 01L og klatret raskt opp mot marsjhøyde. Det var fint flyvær og vi kunne skue ned på de svenske skoger før vi etter hvert nådde den baltiske sjø. Distansen er på 830 kilometer og rutentiden ble beregnet til en time og 20 minutter. Denne maskinen har fått montert winglets, og flyets flotte ytre bedrar vel egentlig flyets stygge indre.

Som på de øvrige 737-flyene til airBaltic var det satt av tre rader til Business Class. Det satt imidlertid ingen der, og flere passasjerer fikk lov til å flytte til disse radene etter at vi var kommet oss opp i luften. Totalt sett regner jeg med et belegg på 80 prosent. I Economy Class har airBaltic et buy-on-board-opplegg, og vi kjøpte hver vår kaffe om bord.



Vi landet noen minutter etter rutetid, og mottok bagasjen etter fem minutters venting. airBaltic har en egen shuttlebuss inn til sentrum, men denne er for pyser, så vi tok den mye billigere rutebussen inn til Radisson SAS Daugava Hotel.
__________________

Last edited by FlightDeck; 31-07-2008 at 11:59.
FlightDeck is offline   Reply With Quote