View Single Post
Old 29-07-2012, 22:57   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,557
Default Re: Da kom Onkel Brun med to BRA modeller

Quote:
Originally Posted by safir View Post
Min søster var flyvertinne i BU den gang og jeg husker hun fortalte at de hadde ofte problemer med trappen, ut og inn. Det var vel en trapp og rekkverk som ble delt i to før alt forsvant ut og inn i kroppen, med eletrisk wiredrift, og ikke hydrolikkdrift ?
Trappa var/er elektrisk drevet, ja. Den består av en "kasse" (carriage) som kommer ut av trappedøra samtidig som selve trappa kommer ut av kassen. Alt er drevet av en elektrisk motor via et tannhjulsdrev på hver side. Selve trappa er også hengslet nederst slik at den nederste delen folder seg ut samtidig. Bevegelsen (og vinkelen) blir styrt av rollere i spor inne sidevangene på kassen mot stag i trappevangene. Dette reiser også rekkverket. Til slutt må man manuelt ta ut rekkverkets "forlengelse" og feste dette i spesielle braketter innenfor utgangsdøra.
Egentlig starter operasjonen når hoveddøra åpnes, da beveges en arm i dørkarmen som via en teleflexkabel drar bort en låsepinne for trappedøra. Denne teleflexen er besatt til å fryse til... Så kjøres trappedøra åpen, den igjen opererer en bryter som gir krets til trappas motor og spetakkelet glir ut.
Når trappa skal inn igjen reverseres alt dette.

Forøvrig ser jeg ikke bort fra at jeg kjenner din søster, jeg var selv i BU på åtti- og nittitallet...

Men nå er vi vel ganske langt OT fra Onkel Bruns leveranse til LN-MOW..

Last edited by Stone; 29-07-2012 at 23:30. Reason: Mindre presisering
Stone is offline   Reply With Quote