View Single Post
Old 23-01-2017, 03:20  
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Henting av gamle fly på eksotiske steder

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Kan det være Convair 880?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Aye, Convair 880.
Husker en gang jeg fikk ordre om å kjøpe en slik.
880 satt i SJU og hadde sittet der i mange år, alt var flatt som hjul og struts og den var ganske mose grodd,
Da var jeg skipper på Twin Otter for Eastern Metro Express i STX men hadde flydd kontrakt 3-4 måneder i forveien for en gærning som het Winky i Alaska.
Han hadde et tvilsomt selskap som het Winky's Flying Circus og fløy fisk innen Alaska med DC-3 og der jobbet jeg på kontrakt i Oktober 1986 som fersk skipper.
Landet der på strender og grus striper og tok av med 3,5 tonn fersk laks.

I tillegg til noen Dakotaer hadde han også en gammel DC-8 uten hush-kit som han fløy fisk til Japan med.
FAA ga han bot på $1000 daler for hver avgang pga manglende hush-Kit og Winky mente det var billigere i lengden enn å installere hush greiene.
FAA ble sur og stengte hele greia.
Winky fant dog ut at det var en 880 i SJU som han kunne bruke under radaren hvis han fikk den billig nok og jeg fikk oppdraget å kjøpe den gratis mot å betale parkerings avgiftene som hadde samlet seg opp over 20 år.
Gikk inn på kontoret til flyplass sjefen i SJU og prøvde å forhandle 880 en, men ble jaget ut igjen ganske fort med uforutrettet sak og halen mellon bena..
Winky hadde også en Super Connie som han fløy tunfisk med på stillehavsøyene og på den fikk jeg jobb men oppdaget ganske fort at den krevde 145 oktan bensin som ille var å oppdrive.
På lavere oktan ble det ofte detonation og brann i motorene, gjerne midt i Stillehavet.
Takket derfor nei og tok jeg med Evergreen på DC-8-73 isteden.
Langt tryggere men husker Winky godt. Han er død for mange år siden etter han pensjonerte seg i Fillipinene. Han het William Crawford og hadde egen hermetikk fabrik for fersk fisk i Alaska.
Er det noen nerder som kan spore opp hans DC-8, hans Konnie og den 880 jeg prøvde å kjøpe gratis?
Tider ja, kjedelig nå..

Last edited by LN-RTP; 23-01-2017 at 05:08.
LN-RTP is offline   Reply With Quote