View Single Post
Old 09-07-2019, 01:54  
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,000
Default Re: Røykeforbudet hos SAS feirer 30 år

Hehe. Røyketråd.
Har sluttet for mange år siden selv. I min generasjon var det vel 50-50 som røkte.Muligens fler. Jeg vet ikke om mange her er klar over det, men etter at Gardermoen overtok etter FBU hadde vi som var crew et eget røykested. Vi tok heisen opp fra crewrommet helt til topps. Da kom vi opp på "verandaen", på taket over kontorene, men allikevel inne i terminalen. Så der stod vi og koste oss med røyk og lot røyken blande seg med lukten av pølsebodene.

Men siste gangen jeg husker røyking ombord var vel da jeg fløy med en av gamlekara i BU. Tidligere jagerflyger på 331 skv. Mener det var like før han skulle gå av. Tror det var 2001 eller 2002. På en leg over til London. Vi var ferdig med utflygingen og var oppe på level. Vi hadde fått oss en kopp kaffe av CC. Da snudde skipperen seg mot meg og sa at -"Nå er livet bra og det som mangler nå er en røyk." Så slo han av sirkulasjonsviftene til cockpit, som skulle minimalisere spredning av røyklukt.
Han tok frem en pakke og tilbød meg en røyk og tok en selv. Han fyrte opp og gav lighteren til meg. Jeg tenkte at dette sannsynligvis ble siste røyk i de høyere luftlag så what the heck. Han var jo sjefen.
Så der satt vi på vei utover Nordsjøen og hadde det veldig hyggelig på jobb.
Men hvor lenge var vi i Paradis? Sånn omtrent halveis inn i røyken kom det et par "pling" i i commen. "Geir, kan du si til Johansen at nå må han slukke røyken! Passasjerene klager over røyklukt, og jeg er FORBANNA!"
Senere viste det seg at dette ikke var en uvanlig aktivitet fra denne skipperen.
Så det ble et par dype magadrag og pliktskyldig slukking av røyk.
Nede på bakken fikk han virkelig høre det av kabinsjefen. Og jeg slapp selfølgelig unna.
Av og til er det allright å være styrmann.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote