View Single Post
Old 24-04-2021, 02:17  
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Nei, det er vel alle enige om: at dette ikke kommer til å utgjøre noe nevneverdig i flytrafikken sør-nord. Poenget innledningsvis, var jo også hva det har å si regionalt. Om det har en effekt på mer langtreisende, apropos "Togferie", så er det nok mer i tillegg, enn som erstatning.

Siden flere går inn på banen som sådan, utover følgene for flytrafikken, så er det et par enkle ting å si: E8 og E6, til Narvik, har en voldsom godstrafikk på vei. Denne fører allerede til ulykke og død. Det er forventa at godsmengden, som i stor grad er sjømatrelatert, vil fordoble seg i løpet av få år: Desto verre og farligere på veiene. Dette er den store faktoren i kravet nordfra, og er vanskelig å prissette, apropos "lite gjennomtenkt prosjekt". Det ovennevnte er også grunnen til at jeg ser Tromsø-Narvik som det mest sannsynlige resultatet: her er tyngden av folk og gods, i tillegg til at det er den soleklart billigste delen å bygge, som er minst i konflikt med andre interesser.

Når det kommer til fly, så har jeg vel sagt det meste over. Det virker likevel som om man undervurderer markedet til EVE, ganske langt nord i Troms. Kjører man til TOS, må man gjennom hele Tromsø, inkludert alle trafikale flaskehalser. Det gjør at Langnes både er mer slitsomt og tar mer tid, enn en kunne forvente. Når man må legge inn større sikkerhetsmargin, er andre flyplasser ikke så langt unna. I tillegg har Langnes dyr og begrensa parkering. Det gjør at folk, mye lengre nord enn Setermoen, i dag ofte velger EVE.

Til slutt en liten digresjon, som synes å ha falt bort, etterhvert som man har sett fordelen med en svært sentrumsnær flyplass i Tromsø: Det ble lenge snakka om å få bane med høy hastighet til Bardufoss, slik at Bardufoss kunne bli Tromsøs lufthavn - med bedre vær og rullebane, for så å frigjøre arealene på Langnes til byutvikling. Hastighet i nærheten av flytogets, til Bardufoss, ville resultere i omtrent samme totale reisetid, til Oslo. Dette fordi Bardufoss også ligger sørligere (jeg tror ikke på dette men det er et interessant aspekt.)

Last edited by IL-2; 24-04-2021 at 11:12.
IL-2 is offline   Reply With Quote