View Single Post
Old 12-07-2017, 22:56   #3
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Kl 0250 og alarmen på mobilen til min bedre halvdel vekket oss etter noen minutter med søvn. Stod opp og pusset tanna, tok en espresso for å åpne gluggene, og så kom maxitaxi som avtalt kl 0345 for å kjøre oss til Sola. Startet stoppeklokka på mobilen i det taxien tok av gårde, stopper den når vi er på plass i huset i Ubud, så ser vi hvor lang tid vi har vært på reisefot egentlig. Gikk til automaten for å skrive ut bagtags, og det funket helt til den hadde printet 3 av 5.Men null prob det, var bare å ta bagasjen med til betjent innsjekk og så fikset de resten der. Bagasjen sjekket igjennom til DPS, så den ser vi ikke igjen på leeenge ennå ;-) Og heldigvis unngår vi OSL på hjemturen slik at bagasjen kan sjekkes helt igjennom til Stavanger da. Opp gjennom security, liten kø, og kjapt igjennom, så handle litt vann og kaffe før vi fant gate 12 og rigget oss til.




11.07.17
KL 1196
EMBRAER 190
SVG-AMS
REG NR PH-EZD (2009-MODELL)
Kl 0600
Sete 12D

Første etappe gikk med KLM til Amsterdam, med en liten Embraer 190 som allerede stod klar ved gaten. Fikk tatt de obligatoriske bildene og videosnuttene og så var det boarding på tiden. Er vel 3 avganger samtidig nå, i tillegg til oss så går SAS til Køben og DY til sydenland. Vi vant, og kom oss først av gårde etter en synkronisert pushback med SAS-maskinen. Rullet nordover, og tok av på RWY 18 og fikk flotte jærstrender ut vinduet på høyre side.

Flyet har 2+2 konfigurasjon, og vi hadde hele rad 12. Etter en liten stund bød de på frokost, en boks med dobbel sandwich m eggerøre, og drikke/kaffi til. Smakte helt ok, men glemte jo å ta bilde før maten var slukt… Stille og rolig flytur nedover, litt småturbulent innimellom, så tilgi evt skriveleifer her i innledningen. Flight 324 fra SIN til AMS skal lande litt før oss, så vi er kanskje heldige og får et glimt av neste transportmiddel på bakken på Schipol.

Ankom litt før rutetid, og landet på 18R, kanskje bedre kjent som Polderbaan. Derfra var det vel en 10 minutters taxetid før vi kom til terminalen, og så 10-15 minutter til fots før vi kom oss til Aspire Lounge 41. Selv klokka var tidlig om morgenen var det rimelig fullt, og vi måtte ta til takke med litt spredt bordsetning. Artig med folk som da elegant opptar 5 plasser bare til seg selv…




Kanonutsikt over deler av gateområdet med D og E gates. Gratis wifi, fri mat og drikke, mulighet til å sitte komfortabelt, og ladestasjoner til alle dibeduttene vi bringer med oss. Forsynte meg med litt suppe, bitter lemon, og så måtte man jo teste Heineken på tapp. Et lite øyeblikk lurte vi på om vi hadde flydd feil og landet over dammen, ikke mindre enn 10 Deltafugler å se, hvorav 9 var av typen A330.
Man har ikke tilgang til viewing terrace herfra, så vi måtte nøye oss med å se på fly gjennom vinduet. For så vidt greitt nok det, men ikke allverden med trafikk på denne tiden. Tuslet mot gate G03 litt før tiden, og fikk tatt noen bilder og videoer av fuglen som skulle ta oss videre.


11.07.17
SQ 323
AIRBUS 350-941
AMS-SIN
REG NR 9V-SMJ (levert SQ 31/12-2016)
Kl 1115
Sete 53K





Her skulle vi tilbringe de neste 12ish timene:




Boarding litt før tiden, og stort sett velorganisert fra gatepersonalets side. Men så har man alltid dem som driter i boardingklasse el seterad og bare presser seg frem. De lander sikkert litt før oss andre de, tenker jeg. Pushback et par minutter etter oppsatt tid, og så bar det i vei mot rullebanen vi skulle ta av fra, denne gangen ble det 18L. Noe usikkerhet rundt bruk av GoPro blant personalet. Hun i rødt lurte på hva det var og sa at jeg kunne filme under take off og landing, men ikke under flyturen, og ikke innover mot kabinen. En i blått kom så og så at jeg kunne filme, men at jeg måtte holde det i hånden og ikke bruke sugekopp. Siste dama husker jeg ikke hva sa, men hun kommenterte i alle fall noe. PS, hun hadde grønn uniform. Endte med at jeg plukket den ned, men satte den på plass for å få med take off, og kommer til å filme landingen i Singapore også.

Noen detaljer





Merker med en gang at man har mye bedre plass enn i Dreamlineren B787, her sitter man mer komfortabelt, kan holde avstand til naboen, og knyttnevetesten bestod med glans. Satt på rad 53 sånn noenlunde på høyde med winglets, og merket at det var relativt greit nivå med støyen fra motoren. I positiv forstand altså, ikke noe DC9-hyling her i gården. Man har en egen skjerm på 11,1 tommer, og kan styre den med touch, med fjernkontrollen (også touch) eller via din egen tlf.






Varme håndduker utlevert like etter boarding, og kort tid etter takeoff var de i gang med å servere drikke. Fikk også et lite amenty kit, med sokker og tannkost. I setet lå allerede pute og teppe klart til oss. Øretelefoner ble ikke utdelt, dette måtte du selv plukke med deg ved inngangen til flyet. Lunch ble servert etter et par timer, og jeg valgte chicken curry, smakte fortreffelig på vei inn over Svartehavet. Sjokoladeis til dessert, og et par sovepiller helt til slutt (som dessverre ikke hadde effekt). Etter maten er ryddet bort dimmes lysene i kabinen ned, og man kan slappe av med et enormt utvalg på Kris World underholdningssystemet. Hele tiden går kabinpersonalet opp og ned midtgangene med drikke, og man kan få et mellommåltid med sandwich el snacks om man ønsker.





Ca 2,5 timer før ankomst var det ny runde med utdeling av varme og parfymerte håndduker, og så begynte kabinlysene sakte med sikkert å dimmes opp igjen. Frokost på gang, og den ble servert litt mindre enn 2 timer før ankomst Singapore, i 11887 meters høyde, og i en fart av 851 km/t. Valgte mushroom crepe med noe bacon/spinat/tomat, og eplejuice til å skylle ned med. Denne serveringen virket noe kaotisk, uten særlig system på hvilke rader som ble servert. Nedstigningen gikk strålende, og vi landet på 20R før vi taxet inn til terminal 3.

Vel inne tuslet vi opp og hentet ut våre Changi Dollar Vouchers og stakk en tur opp i kaktushagen. Disse dollarne kan man hente ut i I shop, og da får man 20 Singaporedollar man kan bruke på Changi. Var fremdeles mørkt da vi kom, og lett regn, så det ble en kort visitt. Videre opp til bassenget hvor de tre mannlige medlemmene av familien tok en kjapp dukkert før det var tid for å gå til neste gate F54, for siste leg til Bali.

Kjøpte noe kaffe på Starbucks, og styrtet den på veien til gate. Egen sikkerhetskontroll på vei inn til gate, så ingen flytende greier gjennom der… Preboardet og satte oss til å vente sammen med en del andre sol(?)hungrige blekansikter.











12.07.17
SQ 938
AIRBUS 330-300
SIN-DPS
REG NR 9V-SSF
Kl 0820
Sete 41C

Boarding, pushback og takeoff sånn noenlunde på tiden, så fortsatt i rute nedover. Vi tok av fra 20C og fikk se arbeidene med utbyggingen og et par-tre( hahaha) skip ute i havet på veien opp mot marsjhøyde. Også her er det utdeling av varme håndduker, og servering av et varmt måltid med drikke til. Valgte nudler med kylling og nudler for min del, og appelsinjuice som drikke.




Fine farger på interiøret her, litt freshere enn på 350en.




Ingen søvn på denne flighten, og etter ca 2 timer nærmet vi oss Bali. Tett skydekke, med gråhvite skyer og regn, så vi følte oss jo akkurat som hjemme…. Landet inn fra vest, og fikk se litt av Kuta før vi tok bakken og taxet til terminalen. Var kjapt ute av flyet, og kjapt gjennom immigrasjonen. Jeg ble spurt om vi var på bryllupsreise, men måtte jo si nei til det. Derimot lo kontrolløren godt når jeg fortalte at vi hadde giftet oss på ny på Bali for 2 år siden.

Verre var det med bagasjeutleveringen, det tok nesten en time før alle kolli var kommet og vi kunne ta turen videre. Grunnen til at det gikk så sent var at hver koffert ble scannet av tollerne ble vi fortalt. Nok om det, gjennom tollen med oss, og så ut til sjåføren som ventet tålmodig sammen med noen hundre andre. Takk til han som kom på ideen med navneskilt liksom ;-) Fikk stappet oss inn i bilen og tok fatt på veien mot Ubud.



Turen tok ca 90 min som forventet, etter like forvirrende kjøring som alltid her nede, litt på h side, litt på v side og så litt i midten av veien. Regnet lett og var overskyet hele veien oppover. Kom frem til Villa Heliconia i Penestanan ved Ubud, og møtte Indra, samme housekeeper som for to år siden. Fikk betalt sjåføren for turen og så var det å rigge oss til i huset som skal bli vært hjem de neste 12 dagene. Kjøleskapet var fylt opp med øl og brus, og det gjorde godt i varmen.







Stakk opp til Eve Spa rett oppi her hvor vi hadde booket 90 min massasje til oss alle på forhånd. Måtte ut med hele 500,- for hele sulamitten, huffameg…. Massasjen gjorde oss sultne så vi stakk innom Bayu’s Kitchen som ligger 10m nedi gata og spiste middag. Gikk ned til huset etterpå og bare slappet av. Regnet lett om kvelden, styrtregnet om natten, kl er nå 0323 her lokal tid, og jeg sitter ute og skriver dette mens det plasker ned.

Stoppeklokka? Jo, den stoppet på 28 timer og ca 5 minutter.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,

Last edited by staale; 12-07-2017 at 23:26.
staale is offline   Reply With Quote