View Single Post
Old 16-11-2017, 17:03  
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Air France A318 fra Oslo til Paris... en gladhistorie

Tenkte å lage en minirapport om nye AF A318 servicen på OSL, jeg. Ikke noe stort reisebrev denne gangen.

I dag skulle jeg til Warzawa. Det er jo så som så, men det var lite jeg kunne gjøre for å overtale dem til å flytte messen til Madeira uansett. Så til Warzawa skulle jeg.

For ikke så lenge siden leste jeg her at Air France skulle begynne med skikkelig AF service og A318 til CDG. At de flyttet til Terminal 2F og samtidig oppdaget jeg at det var svært mye mindre kostbart å fly dem i business hvis man skulle videre. Fremdeles ikke billig, men så hadde jeg innmari lyst til å prøve denne nye flighten ut fra OSL.

Pellefanten var IKKE vond å be, for han husker sin tidligere AF opplevelse med personlig assistent og sjokoladebokser. Selv om dette ikke kom til å bli helt det samme, var han klar som et egg.

Så i formiddag var alt klart og vi skulle på tur



OSL gikk jeg som vanlig (selvpining?) i Fast Track for "andre enn SK/DY". Det er en svært pinlig opplevelse for man skal liksom gå forbi køen av economy-pax og bare stille seg foran dem. Jau... det tør ikke jeg. Jeg kommer så langt som igjennom gaten, men så svikter motet og jeg går bakerst i den store køen.

At de ikke kan få noen som står og guider det der er helt ubegripelig. Det har begynt å stå en fyr der, men han er som regel mest opptatt av å få folk vekk fra Fast Track slusene eller med å få economy pax fra andre plasser inn i denne køen.

Sutring til side, security på OSL er så rask at det ikke betyr så mye. Det er bare litt teit.

AF bruker OSL-lounge og med C-billett kan man bruke den nye delen. Må nok desverre si at SAS kantina på OSL nå har passert denne med god margin. Før var det motsatt. De hadde ingen vafler i dag (til elefantens enorme skuffelse), men de hadde spekeskinke og eggerøre.

Eller "junk", som noen Amerikanere kalte det. Mon tro om de noensinne har besøkt en lounge i sitt eget land?



A318 er kul, for den er så innmari liten. Her et lite bilde av balja før boarding



De var veldig strikte på boarding i henhold til barnefamilier og Sky Priority. Noe jeg ikke visste var at man måtte ha pass for å boarde. Vanligvis er det jo ikke engang ID, og er det ID holder det med førerkort i Oslo. Men altså ikke på AF.

Flyet var visstnok helt fullt (det var det jo strengt tatt ikke, for jeg hadde hele rad 1 for meg selv) så de sjekket bags gratis for folk.

Bla bla bla... masse prat og gnag om unødvendige ting fra "unge" Fnatesen dette her. Alt ordnet seg og etter litt passleting var jeg på vei ombord



Kabinen ser veldig fresh ut. Ikke noe luksus, og det virket ikke som en ny balje (F-GNUG?). Men altså fresh med fine mørkeblå stoffseter og røde detaljer





For første gang på short haul (utover Turkish or Aeroflot, som er i en klasse for seg) fikk jeg pre-departure vann og klut av en veldig hyggelig flyvertinne med ansvar for C-kabinen



Fin arbeidsbenk hadde de også i denne balja. En arbeidsbenk som snart skulle bære en stor flaske Champagne. Heidseck eller noe sånt. Kan ikke så mye om Champagne.



Rimelig raskt etter avgang var det servering. Ikke noe tiltale ved navn, slik de gjør hos KLM. Men svært hyggelig service. Og skikkelig god mat.



Utover nevnte Aeroflot er dette klart beste maten jeg har smakt på intra europe. Turkish var jo også helt der oppe men de har gjort store matkutt i senere tid.

Til dette kom hun med Perrier, Champagne og kaffe. GOD kaffe. Skikkelig god kaffe, faktisk.





Det var hele tiden service igjennom flighten. På et tidspunkt gikk flyvertinnen bort til alle og beklaget at hun kom til å bli borte noen minutter, for å hjelpe til bak. Men hun kom snart tilbake

Alt i alt var vi 5 passasjerer i business, fordelt på 3 rader. Er litt usikker på fordelingen med connections men tror det kan være ca 50/50.

Desverre fikk vi bussgate i Paris



Men bortsett fra det er Terminal 2F helt topp. Ingen ny security, slik de har i London. Det er masse butikker og restauranter. 2 AF lounger og alt man kan trenge.

Kort oppsummert (meg):
Air France på OSL-CDG var strålende bra. Siden Aeroflot og Turkish er rimelig ukurrante på Euro-flighter, og til dels ekstremt kostbare på slike, så er Air France nok nå det beste alternativet jeg kan tenke meg. Vesentlig bedre mat enn KLM, BA, Lufthansa og tvers igjennom en bedre opplevelse av Business Class på gamlemåten.

Kort oppsummert (elefanten):
To kaker! Jeg fikk to kaker istedenfor bare en. To kaker er alltid bedre enn en.
De hadde Cola åsså. Terningkast 7
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 16-11-2017 at 17:09.
Fnate is offline   Reply With Quote