Som "interntransport" på min Asiaturne var jeg booket på Malaysia Airlines mellom Kuala Lumpur og Jakarta. Hadde egentlig håpet på noe nytt og mer eksotisk, for både Malaysia Airlines og 737-800 er ikke nye for meg.
Uansett, ble det bil gjennom Grab og en litt sliten Toyota Vios fra KLCC til
KUL. Dog slapp jeg denne gangen unna ymse spørsmål om Haaland. Kun håndbagasje, så da var det bare tusle til en automat for å få printet ut boardingkort og ta turen gjennom dokumentkontroll og utgående passkontroll. Sistnevnte tok litt tid, da det plutselig kom ganske mange passasjerer og det i starten var litt får på jobb. Som også brukte mer tid på å organisere køen enn sjekke pass.
Avgang fra G-et-eller-annet, som betyr man svinger til høyre når man kommer inn i terminal.
KUL, som på en måte er to flyplasser i en, KLIA1 og KLIA2, og ikke to terminaler. KLIA1 har en terminal litt formet som
OSL, bare at utenriks og innenriks er skilt mellom to etasjer ala schengen vs non-Schengen på
MUC. Samt en satelitt terminal formet som en +, hvor jeg tror det bare er utenriks. Nettverks og fullservice selskapene er på KLIA1, lavpris på KLIA2. men ingen regel uten unntak riktignok.
Sikkerthetskontrollen er ved gate, også tar man rulletrappen ned til et relativt romslig venteområdet. Før boarding skulle ta til.
MH723
KUL-
CGK denne ettermiddagen var satt opp med 9M-
MLV, som er deres 737-80 maskin i retrofarger
Tipper 75% fullt, dog full treseter der jeg satt ved vindu. MH har på et etter annet tidspunkt fornyet kabinene på sine 737 maskiner. Resultatet er en benplass litt mer tilpasset den lokale gjennomsnittshøyden. Og noe som må være blant industriens hardeste seter, slik at det mest føltes som å sitte på en benk
Fra taxturen til rullebanen
Gamle Malindo Air, heter nå Batik Air Malaysia og har blant annet fått seg A330. Disse er i praksis Lion Air gruppen direkte konkurrent til Malaysia Airlines
En A380 fra Emirates og A320 fra Super Air Jet parkert på satelitten
To retter å velge mellom på economy hos MH. Gikk for en slags kylling og ris greie, som var sånn helt middels minus.
Fløy stort sett inni disen de omtrent 2 timene ned til Jakarta. Så var like før vi kom inn over kysten av Java før man så noe. Hvilket inn til
CGK stort sett er oppdrettsanlegg i sjøen og lagerskur på land.
Terminal Lion Air bruker på
CGK.
En klassisk og en mer eksotisk fugl
Parkert på T3 i
CGK, som kan sies å være relativt stor.
Manglet $2 på å ha nok cash til Visa on Arrival. Forsøk 1 på å da ta ut 500.000
IDR (1 kroner er ca 1450
IDR) gikk heller dårlig da den først minibanken slukte bankkortet mitt. Men forsøk to gjennom et Mastercard på minibanken ved siden av gikk greit.
Ved utgangen var det bare ignorere de som ville tilby transport og bestille en Bluebird taxi til hotellet. Dog tror jeg vedkommende misforstod litt, samt jeg ga litt F..., så ble vel en dobbelt så dyr bil og opp noen klasser enn planlagt. But who cares. Dog litt overrasket at sjåføren som dukket opp da kom kjørende i en splitter ny
BMW iX. Indonesia har visstnok endel elbilinsentiver på plass, da det er billigere for dem (les Staten) i tanke disse med strøm laget på billig lokal kullkraft enn dyr subsidier bensin.....
En time tok det inn til Hotel InterContinental, hvilket er hav man sånn i gjennomsnitt kan forvente i den lokale trafikken
Ellers er følelsen at Malaysia Airlines alltid har forsøkt være litt som Singapore Airlines….men de får det ikke helt til. Litt diplomatisk sagt.