View Single Post
Old 10-06-2019, 21:27  
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
BA En Retro som fikk meg tilbake til barndommen :)

Ingen retro har gitt meg større forventning hittil, enn nyheten i vår om at BA med sin "100 års markering" vill male en aktuell Oslo-maskin i det første skjemaet British European Airways brukte da de begynte å fly jetfly. "Red square" kunne vi mellom 1959 og 1972 se på FBU med Viscount 800, Comet 4B, Vanguard og Trident 1C og Trident 2E. Og da jeg som 11-åring fant en plass på hjemveien der jeg kunne se rett over mot terminalen, hendte det rett som det var at jeg sto der til jeg så hva BEA kom med i dag, på sin daglige BE782 fra LHR. På det tidspunktet var propellflyene ikke lenger i bruk på Osloruta, men de kunne komme en Comet eller en Trident, og de kunne i 1969 komme i "gamle farger", slik som G-EUPJ nå er malt, eller de kunne komme i "nye farger", det Union Jack inspirerte skjemaet som var det siste BEA brukte, og som ble innført fra 1968. For øvrig en farge jeg aldri ble helt klok på, i ulikt lys og vær kunne den sr blå ut, den kunne se grå ut og den kunne se grønn ut. Som regel en blanding av alle de tre, man aldri bare blå slik den i ettertid av og til bli tegnet.


Ikke vanskelig å kle seg i fullt regnutstyr for å ta imot BEA Red square som BA766 sist fredag..

BA A319-131 G-EUPJ in BEA retro colours, as BA766 from LHR 08-06-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

BA A319-131 G-EUPJ in BEA retro colours, as BA766 from LHR 08-06-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr


Sto gladelig og ventet på avgangen en time seinere, og været lettet litt. Legger ved et bilde tatt på lang avstand der den har funnet taxeveien ut fra byggeplassen. Dette bildet viser på en måte avstanden jeg var vant til å se flyene hjemmefra der jeg vokste opp.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	G-EUPJasBA767@OSL 08-06-2019-1pb.jpg
Views:	664
Size:	105.6 KB
ID:	47093  
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote