View Single Post
Old 19-11-2012, 17:23   #355
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Ønsker deg lykke til videre med utarbeidelsen av et business case.
Jeg antar at JoeW m.a. har alle vaert opptatte med SAS-krisen ... imidlertid ser denne ut til ä ha vunnet seg litt tidsfrist, sä kanskje er det igjen mulig ä komme ett hakk videre med träden her ... ? Til dette formäl (og for ä trekke JoeW tilbake inn her som coach eller sparring partner) byr jeg pä en annen liten "mini Business Case", kanskje litt mer fortreffelig mht JoeWs krevende smak :

Anta f.eks MAX-8. Analystene er m.e.m. enige om at trip fuel vs "best case" 738 NG (alle PIPs installert : winglets, Sky Interior, etc ...) forbedres 11 % (162 pax, 500nm). Anta videre 45/20/35-regelen (Hourly/Cyclic/Fuel costs) : 11 % med en bende-arm pä 35 % gir en besparelse pä 0.35 x 0.11 = 3.85 % pä trip-basis.

La oss si at dette vedrörer en trip pä 130' trip time = 40' block time + 90' flight time ? La oss anta at vi flyr samme strekning med H38QR NG ("clunker" version) som vi snur pä bakken pä 25'. Trip cost forbedres derved med 0.45 x 15/130 = 5.19 % >> 3.85 %

Konklusjon : i trip-cost-sammenheng er det bedre ä gä over fra 738 NG til H38QR NG enn ä gä over fra 738 NG til MAX-8 ! Denne konklusjonen rekkes ved innregning kun av trip time. Videre kan vi ta med ekstravekten MAX vs 738 NG (noen 2t), ekstra-investeringen MAX vs 738 NG (noen 6 M$ mer bare for motorene), men selv mener jeg, JoeW, at igjen er min lille "mini-Business Case" overbevisende nok ?!

[OBS ! : när dette er sagt, har jeg holdt meg til kostnads-siden av Yield Equation, som er favoritt-terreng for Nostalgikerene. Hvis vi gär over til inntekts-siden av Yield Equation fär vi med èn gang inn et helt annet bilde, uansett forskjellen pä antall seter som man fär installert]

Vi kunne ta en liten titt pä CASM MAX-8 vs H38QR (MAX eller NG) men egentlig er jeg ikke motivert : 738 NG og MAX-8 er obsolette flytyper, med bulk cargo loading (= slavedrift av stuere).

Last edited by Frequent Traveller; 20-11-2012 at 10:53.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote