View Single Post
Old 23-11-2021, 14:23  
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
OBB 19 Euro widebody-weekend

I det British Airways annonserte at de skulle benytte sin A380 for crew-training mellom LHR-FRA/MAD så jeg meg nødt til å få krysset av maskinen på lista. For å virkelig få utnyttet helgen kunne jeg likeså godt få med meg flere intra-europa widebody flighter. Bookingfingeren fikk virkelig kjørt seg flere ganger og var blant annet innom SQ sin A350 FCO-CPH og LX sin A333 på ZRH-LHR før jeg til slutt landet på følgende routing, alle i Y:

12/11
OSL-FRA LH A320neo
FRA-BCN LH A321neo

13/11
BCN-MAD UX B788
MAD-LHR IB A350

14/11
LHR-FRA BA A380
FRA-OSL LH A320neo

Lufthansa er det skrevet opp og ned om her tidligere så tar ikke med dette, kan dog nevne at A321neo var spennende nok å ha prøvd for første gang, andre type seter som jeg synes var bedre enn de de har på A320neo, i tillegg var det ekstra toalett på dør 3R.

Air Europa UX7706 BCN-MAD EC-MOM B787-8 Stellars Somos Nuestro Legado

Etter en natt i Barcelona, bodde rett ved flyplassen og "spotterplassen" i BCN bar det over til første reis med Air Europa, har tidligere flydd B787-8 med Air India, så hadde noen anelser om hvordan dette ville bli.
Insjekk på APP 48timer før avreise, ingen mulighet for å velge sete og fikk tildelt midtgang. Jeg er en "vindumann" og vurderte lenge som den kjipe nordmann om jeg skulle koste på meg 10€ for å kunne velge det setet jeg ønsket, utsto fra dette. Møtte opp på BCN T1 ca 2 timer før avgang. Flyplassen hadde godt med folk, men COVID-19 har satt sine spor i Spania og mange av flyplassens butikker og spisesteder var stengt/lagt ned. Maskinen hadde kommet fra Madrid ca 2timer tidligere som jeg fikk bevitne in live fra hotellet, så den sto klar. I appen til Air Europa kunne man helt frem til avgangstid se ledige seter i setekartet, fant derfor ut at rad 49 var ledig og satt meg der uten større protester fra kabinbesettningen, vindussete var mitt = 0,- pesetas Boarding startet ganske tidlig og vil tro at 98% av passasjerene skulle videre til Sør-Amerika eller andre steder i Spania da alle ble spurt om hvilken videreforbindelse de hadde og måtte vise frem pass/visum. Belegg på denne flighten var +90% ca. Setene var gode med bra IFE, crewet var også våkent og hyggelig. Avgang på rute med nesa mot Barcelona city før vi gjorde en høyresving og satte snuten mot Tarragona og Madrid. Var ellers en svært lite begivenhetsrik flytur. Crewet hadde en kjapp tur gjennom med salgsvognene, men der var inget som fristet. Flytiden i billetten sto på 1t30m, vi brukte 47min før vi satt hjula i bakken på Madrid Barajas - normal flytid på denne ruta er 50min, så her har de overkalkulert, kanskje mtp. punktlighet. Det ble en lang taxetur fra rullebanen over til MAD T1. Når vi parkerte sto det mange UX-maskiner som nok skulle til Sør-Amerika + noen ukjente Nord-Afrikanske selskap jeg ikke har sett/hørt om. Iberia opererer som kjent fra T4, min avgang skulle gå fra T4S. Jeg hadde lagt inn 3timer transfer som jeg tenkte skulle være mer enn plenty, min nå nye erfaring sier at dette ikke var mer enn akkurat.

Det finnes ingen "airside transit" mellom terminalene i MAD, var derfor nødt til å gå helt ut og finne en shuttle bus som tok meg fra T1 til parkeringen, tilbake til T2 så T3 før endelig å ankomme T4.

Iberia IB3166 MAD-LHR EC-MXV A350-900 Placidó Domingo

Etter en full omvisning av alle terminaler på MAD var det bare å fortsette fra T4 til T4S, en haug med rulletrapper ned til langt under grunnen hvor et "tog" tok oss fra T4 til T4S, der var det passkontroll og like mange rulletrapper opp igjen for å komme til overflaten. Da gjensto det ca 1t15min til avgang og boarding var annonsert å starte ca 50min før. Gikk til innkjøp av vomfyll før jeg fant gaten. Hadde fått boardingkort på APP tidligere, men måtte innom skranken for å få registrert COVID-pass og skjema for UK, alt i skjønneste orden, men virker som at det digitale systemet til Iberia ikke klarer lese dette selv da svært mange i likhet med meg måtte gjør det samme. Det var linet opp med mange rader for boarding basert på hvor du satt, ganske effektivt system. Min rad var ikke å finne da jeg som kjip nordmann hadde fleska til på en 20€ "upgrade" for å kunne velge et av Iberia sine Premium Turista seter, totalpris MAD-LHR 55€ hvilket jeg mente var fortjent. Fikk lov til å gå ombord sammen med C-class passasjerene og kom ombord i en svært fin A350 og et veldig hyggelig crew. Fant setet mitt og fant straks ut at dette nok var et godt kjøp. Setet hadde fotskammel, fotstøtte, større IFE, plass til drikke og en svært god utsikt til vingen. Dette ble første reis med Iberia og A350. Flyet ble stående lenge i MAD da flyet hadde kommet sent inn fra Bogota, men vi ankom til slutt LHR bare 15min forsinket. Crewet serverte gratis juice/vann til alle i Y. Det ble noen runder med "vil du bli millionær", ellers var det bare å stirre ut vinduet og en fantastisk solnedgang over Biscayabukten - belegget på denne flighten var nok rundt 85% fullt. Ved ankomst LHR var jeg svært spent på hvor lang køtid det ville være i grensekontrollen ettersom at jeg har sett flere rapporter på at dette kunne fort ta 4timer - heldig som jeg var, var jeg gjennom ila 3-4minutter. Turet så til Premier Inn T4 og tok en tur inn i London sentrum for kveldsmat.

British Airways BA902 LHR-FRA G-XLEF A380-800

Ble ikke mange timene på øyet denne natta, men det gjorde jo ingenting for skulle jo få drømmen oppfylt med å fly A380. Sjekket inn dagen før og fikk sete 38K (vindu!!!). Boarding startet tidlig og boarding complete kom også ganske fort - ca 70PAX på denne flighten og de fleste hadde samme formål som meg. Vi måtte vente i ca 40min etter planlagt avgangstid før vi kunne sette kursen mot FRA. Det var 2 sett med kabinpersonal og 5 piloter på denne flighten. Ene crewet hadde flighten til FRA og de andre satt i etasjen over for å operere tilbakeflyvningen, andre etasje var forøvrig stengt av for passasjerer. Kabinen til BA opplevdes noe udatert sett mot gårsdagens flight med Iberia, setene var trange og IFE var liten - kabinen derimot var veldig romslig og store vinduer, perfekt for en vindusmann som meg. Ruste godt på rullebanen før vi gjorde en venstresving og krysset over den engelske kanal. Crewet delte ut en frokostbar og vann til alle i Y. Ellers medgikk det meste av tiden til å stirre ut vinduet før jeg fanget opp at noen av crewet tok med seg folk opp i andre etasjen, da så jeg meg nødt til trippe pent frem i gallyet for å spørre om jeg kunne "pretty please" få lov til det jeg og. Crewet løftet øyenbrynet og bare "yes". Fikk så en personlig omvisning av andre etasje på flyet og fikk tatt bilder i alle vinkler jeg ønsket, superpluss i boka til BA! Landet så en smule "hardt" i FRA, litt over rutetid - kapteinen kom på etter landing og håpte alle hadde overlevd for det var 18mnd siden han sist hadde flydd maskinen in real. Parkerte lengst lengst vekk på T2, LH flyr fra T1. Skytrain i FRA var under oppgradering så det ble buss til et annet busstopp for så til slutt å komme til T1. Hadde ca 1time til flyet videre til Oslo. Så fort jeg fikk satt meg ned så var det bare å tenke tilbake på denne fantastiske helgen. En god blanding trøtt og lykkerus tok knekken på meg, så sovnet ganske fort og våknet akkurat rett før vi satt hjula på OSL.

Alt i alt en fantastisk flyhelg, ville gjort det igjen!
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote