View Single Post
Old 22-10-2020, 02:07  
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Til minne om British Airways 747

En stor takk Fnate som bringer inn mere interessante emner enn Amploa Flyg aapner rute fra bykoeping til naerkoeping ;-) og en liten skjult invitasjon til oss andre til aa komme med Digresjoner og erfaringer med BA 747 - du er savnet.

Mine minner med BA 747 starter noe tidligere enn senor Fnat sine, og litt baklengs var mine foerste turer med BA 747 i versjon -400 paa begynnelsen av 90 tallet - og stort sett i fra Seattle til London, BA hadde paa den tiden en nesten Covid rute LHR-SEA-YVR-SEA-LHR og det geniale var den gikk fra Seattle ved 20.00 tiden paa kvelden, noe som for meg som ivrig alpenust kunne faa inn en full dag i bakkene (A-Basin, Keystone og Breckenridge) rekke en Untied 757 fra Stapleton til Seattle og hjem til Norge....

Snurr raskt frem til sommeren 1996 - og som Fnate ser ogsaa jeg paa «umulig» som utfordringer og nye muligheter, en kunne jo og forsoekte med «Dates» i Ski, Droebak og eksotiske Asker - hvor en kunne knatre rundt i en liten VW Golf 3 - men det er jo en verden utenfor og plutselig stod jeg ovenfor Date# 2 med den lille Italienerinnen i Vancouver BC ! Og med et godt nettverk - en av mine kontakter var stasjonsmester for BA i CPH - en nyttig kontakt som hadde funnet ut at han kunne utstede Standby billetter i Club World (var fremdeles SAS ansatt paa denne tiden) saa plutselig var BA 747-200 den ultimate «Date» maskin....

Bilder ... vel dette var i 1996 og min Mobil Telefon paa den tiden hadde absolutt ikke Kamera, ikke virket den i Canada heller - saa den ble hjemme og det var vel ikke helt paa sin plass aa rigge opp en Olympus OM4 (Film) i Club World - saa bruk fantasien !

For oss ansatte paa Standby - var det aldri snakk om Kantiner - derimot «haapets skranke» et kontor ved inngangs doerene til Teminal 4 rett ved Concorde innsjekk, som alltid hadde BA styr paa ting og tang - og det var et utrolig ryddig opplegg - det gikk noedvendingvis litt fort i svingene mot slutten siden «Haapets skranke» laa paa utsiden av Sikkerhets Kontroll med mere og Terminal 4 hadde ogsaa noen distanser - det var ogsaa DressCode saa en stod finstrimlet med slips og langifra joggesko - naar en ble utstedt med Bordingpass Club World, Bagasje tag og 15 minutter igjen til avgang, sjelden rakk vi pre departure Champagne - men tok det igjen naar vi var airborne - Date #2 husker jeg at det var de helt nye Capsule Seats i Club World med 2-3-2 - husker ogsaa at jeg hadde vindus sete med nydelig utsikt til Whistler og Canadian Rockies under innflyvning - Vancouver er og forblir en aldeles utmerket Date City - og naa 24 aar senere er man fremdeles svaert lykkelig gift og droemmer om en ny «Date Weekend» i Vancouver naar vi for lov til aa komme inn i Canada igjen - dog blir det nok med et annet Britisk fremkomst middel - from Land Rover !

Digresjon: Jeg klarte ogsaa aa faa med meg en tur med BA 747-400 YVR-SEA - 28 minutter i lufta - noen med kortere BA 747 tur ?