View Single Post
Old 20-10-2020, 12:15  
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Til minne om British Airways 747

Oktober 2009 - Over the New Jersey State Line

Det ble ikke så veldig mye mer BA flyvning på en stund. Dels pga at reisebudsjettet mitt var nokså preget av litt mystiske jobbvalg og derav noe mystisk økonomi. Dels at det ikke var spesielt mye behov for å reise langt i nye jobben... enda.

Men sommeren 2009 kom en mulighet via en jeg kjente som hadde vært på fylla med en annen og hørt om en tredje. Nettverk er viktig. Jeg rinte han tredje, før jeg overtalte en fjerde til å la meg sette i gang det som har vært min virkelig store "baby" i over 10 år nå. USA. Det er vel knapt noen i min bransje som har kommet fra Europa og klart å etablere seg "for real" i USA de siste 30 årene. Det var med andre ord "umulig".

"Umulig" er egentlig det aller mest spennende for meg. Hvis noe ikke går må jeg prøve. Litt derfor jeg har forlovet meg med den umulige dama jeg så på en nyttårsfest 31 Desember 2014 også, tror jeg. Men det er en digresjon.

Oktober 2009 skulle være kick off, og igjen spilte BA 747 en hovedrolle. Jeg hadde sittet og søkt på Flyertalk til øynene ble firkantet om hvilket sete som var best i Club World og hvordan man skulle få fatt i det for mitt relativt slunkne budsjett.

Svaret på nr 1 var så klart 62K. Alternativet 64A/K var visst også gode, men man risikerte å bli kastet ut om det kom noen med baby. 62A var også bra og passet bedre for høyrehendte fylliker, men hadde ikke samme romfølelse.

Så jeg fikk kjøpt en World Traveller + billett der jeg måtte hive i ca 2400,- av egen lomme og så oppgradert til Club World i bookingprosessen for 12.500 Avios. I 2008/2009 var det nokså mye tilgjengelig. Nå er det litt som å vinne i Eurojackpot.

Sete 62K!

Elefanten hadde fremdeles ikke helt oppdaget gleden ved skuff og Club Kitchen raiding. Det var først senere han ble helt "PRO" på det. Så det kommer vi sikkert tilbake til.

62K var en game changer. Nok en gang skulle vi selvfølgelig aldri fly på noen annen måte. I 2009 var det også fremdeles sånn at BA sin mat så grusom ut, men smakte veldig godt.

De hadde også sånne menyer der de hadde noen "heritage dishes". Det var for eksempel biffen med potetmos, som jeg også gikk for her. Beklager uklare bilder. Det var ikke like gode bildestabilisatorer på mobilen min i 2009.

Det er i og for seg alltid fint å drømme seg tilbake og tenke at da var flyvning skikkelig super og maten mye bedre. Men i all ærlighet så var den muligens ikke det i forhold til hva de serverte nå rett før corona.

Men noe de hadde styr på var det store Club Kitchen tilbudet (litt samme som SAS buffeten, men med mer greier). De var supre med 2 lynkjappe turer med drikketralla før forretten oppe i andre etasje. Og like før GDPR tok de det til et nytt nivå når jeg slang med ned i 62K. Da kom det som regel en bort til meg med det samme vi løftet hjulene og sa: "The usual, Sir?" og så svarte jeg "Yes, Thank you". Sekunder senere hadde jeg en GT med Tankerraj på bordet. Ny digresjon så klart.

Men jeg drakk nok litt GT. Spiste biff. Elefanten fikk sjokoladeboks. Så satt vi og tittet rundt i andre etasje på verdens flotteste fly og tenkte at eventyret var klart til å begynne.

I retrospekt var ikke første turen særlig til eventyr. Jeg ble avvist i 10 av 10 møter og sendt rett på dør etter kort tid. Først i Montvale, så i Woodbridge. Så på Manhattan. Så i Brooklyn. Så i Harlem...

10 år senere er alle de som kastet meg ut allikevel kundene mine. Etter at jeg på nytt satt i 62K på vei hjem til Norge og justerte planene mine basert på all driten jeg hadde fått i trynet på første forsøk. Først marinerte jeg vel litt i den gamle Galleries Club i NYC.

For øvrig også der, dog Galleries First, hvor jeg hørte det magiske oppropet om at noen hadde glemt igjen rullestolen sin i Champagnebaren og ble bedt henvende seg i resepsjonen.

WT+ følger

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 20-10-2020 at 13:08.
Fnate is offline   Reply With Quote