View Single Post
Old 16-01-2017, 23:18  
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Uro i Gambia -> Gambias tidligere president rømmer landet. Men hvilken flytype?

Svensk UD fraråder reise til Gambia:

Quote:
Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till Gambia.
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...on/Gambia-sys/

Så vidt jeg vet er det bare Thomas Cook som flyr direkte fra Skandinavia, med ukentlig charter fra Stockholm. Norsk, dansk og britisk UD har ikke oppdatert sine reiseråd, men jeg regner med at det kommer. Amerikanerne har frarådet reise i noen dager allerede, men de er jo ofte tidlig ute.

Bakgrunnen for reiserådet er uro etter presidentvalget 1. desember. Den sittende presidenten/dikatoren, Jaja Yammeh, nekter å gi fra seg makta etter å ha tapt valget. Den regionale organisasjonen ECOWAS har sagt at de vil gripe inn militært for å sikre at den valgte presidenten, Adama Barrow, overtar, og at det vil gjøre det ganske raskt etter at presidentperioden går ut 19. januar.

Jeg er usikker på hva dette kommer til å bety for turistene i landet. Mesteparten av turismen er samlet i et område noen kilometer sør for hovedstaden Banjul. Flyplassen ligger mellom turistområdet og sentrum i Banjul. Skulle jeg gjette, vil dette ikke merkes spesielt godt på hotellene, men flyplassen vil nok bli stengt.

Å invadere Gambia er mer å regne som et innbrudd enn en krig. Forsvaret og sikkerhetsstyrkene er nok brutale mot ubevæpnet opposisjon, men har lite slagkraft. De skal ha omtrent 900 dårlig trente soldater, men trekk fra et betydelig antall som er arrestert for å støtte opposisjonen. Flyvåpenet består av en Sukhoi Su-25 (sannsynligvis ikke flyvedyktig) og tre-fire propellfly. Skal jeg gjette har de eksakt null piloter.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote