View Single Post
Old 14-03-2019, 02:23   #186
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hvis det er lov å spekulere litt på alternative scenarier.

Pilotspørsmål: Hvordan ville et "engine out" scenario på rullebanen fortone seg i 7600' høyde ved V1? Vil det ikke være lenger
mellom V1 og Vr i knop en vanlig? Tiden for å oppnå Vr fra V1 vil vel også gå betydelig opp grunnet lavere ytelse på motoren i denne høyden..?
Hva med flap settings? Hva hvis de tok en shortcut og tok av fra Bravo og ikke starten av rullebanen - hvis de måtte rotere tidlig med engine out?
Engine out + lav hastighet + høy elevasjon + flammer + stall....?

W
I lavere densitet får man også lavere thrust og man kommer til Vmcg fortere (fordi assymetrien ikke er så sterk som på havnivå).

Vmcg er minste hastighet for å holde directional control ved loss of thrust fra én motor.

V1 kan da være stilt lavere en normalt, men V1 er en speed som settes basert på en haug av faktorer. Har man en lang rullebane med stopway i enden, kan V1 muligens settes ved Vr. Men har man ikke det, men bare clear way (et område under flyplassens kontroll som sikrer utklatring med lavere en full performance uten å treffe ting på bakken), må V1 være så lav som mulig for å ha høyest mulig TOM.

I slike høyder bruker man da lenger distanse en på havnivå, som du påpeker, V1 kan allikevel være = Vr. Men jeg er ganske sikker på at de motorene fungerte, for den hastigheten de tilsynelatende har oppnådd hadde de aldri fått til på V2+10 med OEI (one engine inoperative).

ADD er også Klasse C-airfield (tror jeg). Captains handling only, men det vet jeg ikke 100% sikkert.


Når alt dette er sagt, er V1 i en slik høyde basert på en indikert hastighet. Man skal oppnå lik sikring av flyets performance i utklatring på 1 av 2 motorer operative uansett.

Slik jeg ser det, er det for mange indikasjoner på at de har strevd med noe helt annet en assymetrisk thrust og motorbrann.

Time will show!
Helimaf is offline   Reply With Quote