View Single Post
Old 01-12-2019, 22:41   #6
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: De-icing - Widerøe og de andre

Quote:
Originally Posted by Christian V View Post
Heisann,
Jeg har lagt merke til at Widerøe, som jeg stort sett flyr med nå på denne strekningen, de-icer ofte mer enn SAS og Norwegian.

Nå sist fredag var jeg i Tromsø, og det var kuldegrader. Widerøe (Embraer), stopper for å de-ice, mens både SAS og Norwegian (737) tar av uten.

Er det noen spesiell grunn for dette? Er 737 mindre utsatt for is på vingene enn Embraer?

Besvart av en E2-flygende venn:

"Nå er vel kapasitet i vingetankene på en 737-800 nesten det dobbelte av det vi finner på E2.

En typisk E2-leg BGO-TOS fylles eksempelvis til rundt 6.5 tonn med drivstoff. Kanskje brennes noe slikt som 2.5 av dem underveis. Uansett ligger det igjen en del fuel ved landing TOS. Denne er da god og kald. Meget kald.

Når flyet tankes opp igjen, fylles først vingetankene, deretter sentertanken. Resultatet er at fuel som ligger i vingetankene (god og kald, blandet med "bakke-kald" fuel) ligger inntil vingestrukturen i overkant. Enhver fuktighet i (varmere) omkringliggende luft vil da kondensere og fryse i overkant av vingen. Dette er et resultat av de forholdsmessig mindre vinge-tankene på E2. E2 har derfor en del tilfeller av "nuisance deice" der hvor andre slipper unna. Men: bedre safe enn sorry".

For meg høres dette logisk nok ut.
YawDamper is offline   Reply With Quote