View Single Post
Old 28-02-2012, 03:45   #1
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default YVR-LAX-SYD-MEL-LAX-YVR Oktober 2011

edit: ser at jeg glemte "SYD" i tittelen, burde vært: YVR-LAX-SYD-MEL-LAX-YVR... oops

Jeg tenkte jeg skulle dele mine opplevelser og erfaringer med denne Australia turen fra Vancouver/Nord-Amerika. Den varte i totalt 8 dager, hvorav 2 dager var på reisefot, 2 dager i Sydney (egentlig 3, men ble 1 dag "forsinket" i Los Angles) og 3 dager i Melbourne.

(Jeg har ikke så mange bilder av selve flyturene innvendig osv, men skal fikse det til en annen gang. Derimot så har jeg masse bilder av min første A380 tur i 2009, men det begynner å bli lenge siden...)

Først vil jeg bare si at det er flere grunner til at jeg tok denne turen. Jeg har som et lite personlig mål å fly alle selskap som flyr A380 og derfor valgte jeg å fly via Los Angles (det finnes YVR-SYD direkte, med AC33/34 B777) for å fly Qantas' A380. Itillegg har jeg alltid hatt lyst å fly Stillehavet på tvers og så på dette som en god mulighet for å gjøre det. Prisen var god, og tiden på året virket flott (vår i Australia). Jeg hadde også 3 venner jeg ønsket å besøk, og med alt dette "in mind" så måtte jeg jo bare reise

Jeg bestilt hele reisen gjennom Orbitz. Når Orbitz fungerer, fungerer det meget godt. Prisen for de totalt 5 flyvningen endte på 11810 NOK, men jeg fikk ca. 2200 tilbake igjen (les videre for å finne ut hvorfor!), så totalt 9610NOK.

Da jeg kom til flyplassen viste det seg at jeg ikke hadde visum til Australia og at mannen bak disken bare kunne sende meg til Los Angles hvor jeg måtte ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt for å la Qantas hjelpe meg. Dette var en rookie/noob feil av meg, som viste seg å være veldig bra. Jeg tok av fra YVR lørdag 15 Oktober kl 1325 PST (lokal tid) med Alaska Airlines (AS704), som kun operer Boeing. Flyet var en 737 med overraskende komfortable seter (sammenlignet med det jeg er vandt med fra SAS/Norwegian i Norge) og var 80% fullt. Flyturen var på rett under 2,5 timer. Vi fikk servert gratis drikke 3 ganger, noe jeg heller ikke er vant med fra 737 turer i Norge. Det var en solfylt dag og masse interessant å se på turen sørover, bl.a. snødekte fjell.

På bildet under ser man Vancouver med UBC/skoleområdet i forgrunnen, downtown til høyre og fjellene bak. En flott by å fly inn/ut av!


Her ser man Los Angles fra luften. Inntrykk: veldig firkantet og stort/utstrakt.


Alaska Airlines har en policy om at bagasjen skal være på rullebåndet innen 20 minutter (ellers får du gavekort som kompenasjon) etter flyet er parkert på gate. Hørtes litt teit ut, men var ganske genialt da bagasjen ventet på meg etter at amerikanerne hadde godtatt at jeg ikke var en farlig person. Deretter gikk jeg bort til Qantas sin terminal og deres skranker der.

Jeg skulle ta QF12 kl 2230, og dagen i forveien sjekket jeg ut hvilket fly Qantas sendte fra SYD (og som jeg skulle fly tilbake dit med). Det viste seg å være en gammel B747, noe jeg ikke ønsket å fly da jeg valgte ruten kun pga A380'n. Jeg nevnte dette pent for damen i skranken, samt at jeg ikke hadde visum, og hun sa til meg at jeg hvis jeg kunne drøy turen min 1 døgn så skulle hun fikse visum og kompensasjon, samt garantere A380. Én time senere gikk jeg tilbake og fikk 400 dollar (2200 NOK) cash, hotell for natten og alle måltider + fikset visum Som student var/er jo dette helt fantastisk! Det er ikke så dumt å ha en dag i Los Angles heller.

Utsikt fra hotell vinduet var ikke så dumt det heller. Her ser dere Alaska Airlines flyet jeg skulle ta om akkurat 1 uke tilbake til Vancouver.


Vi var flere unge mennesker som satt igjen denne lørdagskvelden, og vi koste oss på hotellet. B747 har ca. 30-40 mindre seter enn A380 hos Qantas, og derfor ønsket de at noen ville sitte igjen. Søndag 16 Oktober var jeg igjen klar til å sjekke inn, og da var alt i orden og klar for den nesten 15 timer lange reisen til SYD. Påstigning gikk greit for alle oss passasjer, men transportbåndet på LAX for bagasjen streiket så piloten sa at noen av oss ikke vil ha bagasjen klar når vi kom frem.

Vi fløy VH-OQC og landet presist 0730 tirsdag 18 Oktober. Siden vi fløy over tidslinjen, fikk jeg aldri oppleve mandag 17 Oktober, som er ganske greit egentlig - hvem er glad i mandager uansett? :P Takeoff gikk smertefritt, og jeg ble overrasket over hvor fort "fasten seatbelt" skiltet gikk av (allerede etter ca. 1000 meter) sammenlignet med 737'n jeg fløy dagen i forveien (kun på crusing altitude).

Setene var veldig behagelig og kunne lenes tilbake samtidig som at "rumpe"-delen gikk utover (vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det) som førte til at man fikk en mye mer ligge-aktig-stilling. Jeg satt på vingen og ved vinduet. Maten var god husker jeg, men jeg husker ikke hva vi fikk til middagen. Det jeg husker er at vi fikk middag etter avgang, og deretter ingenting "stort" på 12 timer før frokost og landing. Derfor vil jeg anbefale til dere som spiser en del å ha med en egen liten matpakke (dette hadde jeg på retur biten). Jeg tok en avslappingspille (ikke sovepille) og sov i kanskje 6-7 timer før jeg våknet av turbulence over Hawaii og ekvator. Den holdt på i nesten 3 timer, så man blir helt vant til turbulence etter en slik tur Flyet var 100% fullt (pga problemene dagen i forveien).

Landing på flyplassen var som forventet behagelig, og det gikk raskt å komme seg ut av flyet, noe som var deilig etter en laaaaaang tur.


Som jeg nevnte tidligere ble ikke all bagasjen sendt med vårt fly, og min var en av disse. Dermed fikk jeg ikke bagasjen min før senere på kvelden når en Qantas ansatt leverte det på døren til en kamerat av meg. Det går mange fly fra LAX -> SYD hver dag, Qantas flyr én A380 og 747, Delta en 777 og United en 747. I tillegg er det flere forbindelser mellom andre flyplasser i Australia og USA.

Så langt hadde Qantas overgått all forventing på tross av flere hiccups.
__________________
Siden 2005

Last edited by petter380; 28-02-2012 at 08:00.
petter380 is offline   Reply With Quote