View Single Post
Old 13-08-2011, 22:59   #4
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Chile på kryss og tvers

Tirsdag 30. november
PUQ-SCL
LA280, avg 1130, ank 1500ish
A320 CC-BAC
Sete 7A

Etter ei uke nede i Chiles svar på Finnmark var det tid for å reise tilbake til sivilasjonen.

Terminalen på PUQ:







Gate 1:



Det var godt belegg på flyet ettersom jeg hadde BN158. Legg merke til oppmøtetida i gaten; SENEST 45 minutter før avgang:



Avstigende passasjerer går ned på den forblåste tarmac-en:







Som tidligere nevnt er LAN ekstremt opptatte av dette med sekvensiell boarding, og her var det intet unntak:



De er veldig proffe i LAN, så proffe at de nesten er som roboter som mister evnen til å TENKE selv. For når flyet hadde parkert ved gaten hadde de ikke klart å kjøre til brua, uvisst hvorfor. Mulig pga at det blåste så mye, ikke vet jeg. Det ble opplyst om at alle måtte benytte den bakre inngangen. Men tror dere at de snudde på boardingrekkefølgen; at det muligens i dette tilfellet hadde vært mest effektivt at de i den fremste halvdelen gikk om bord først? Neida, her SKULLE normal prosedyre følges; bakerste halvdel først, og de på rad 1-14 måtte pent vente til absolutt alle på rad 15-28 var gått inn



Etter å ha krabbet over alle passasjerer på rad 15-28 som holdt på å plassere håndbagasje og ta av seg ytterklær, kom man seg til slutt til sete 7A og flyet kunne etter hvert takse ut fra stand 1 (det var tre):



Andre gjester på PUQ denne dagen:







Følte meg nesten som hjemme da jeg så dette skiltet:



Men vi kjørte videre til denne banen:



I tillegg hadde de en bane 07/25, altså tre rullebaner på en flyplass med tre gater. Kjekt å ha når det blåser konstant storm fra alle retninger.

Take-off og så var det bare å slappe av de neste 3,5 timene:



Knyttnevetest ikke bestått på dette flyet:



Litt rart egentlig ettersom den ble bestått på forrige fly av samme type, men da var det sete 4A som jo kanskje av og til befinner seg innenfor C-klassen. Ellers var det en fin flytur med samme pakke med kjeks som sist og brus og øl å drikke.

Da vi ankom SCL og hadde gått gangene bort til bagasjebåndene slo det oss; gikk vi virkelig ikke gjennom slike enveisportaler vi er blitt vante med hjemmefra på vei ut fra sikker sone? Og det var ikke noen form for segregering av ankommende eller avreisende passasjerer heller. Og for å hoppe litt i tid; neste gang vi ankom SCL fra et innenlandsfly så jeg spesielt etter noe som kunne hindre at folk gikk motsatt vei fra bagasjehallen og til gateområdet uten å se noe som helst. Døra ut fra bagasjehallen var av typen ”sliding door” med fotoceller kun på den ene sida, men jeg observerte minst en kar som smatt inn der, idet noen gikk ut, for å ta imot sine kjente inne ved bagasjebåndene. Flere rystende observasjoner om sikkerhetsnivået i Chile senere!
PSC TOS is offline   Reply With Quote