View Single Post
Old 21-07-2017, 16:46  
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Til New York med SAS (OSL-EWR) - et slags reisebrev

Torsdag 18. var hjemreisedag. Vi skulle reise med SK908 med avgang fra Newark kl 18:55 og jeg hadde forhåndsbestilt bil som skulle hente oss på hotellet kl. 15. Vi delte oss fordi vi alle hadde litt forskjellige ting vi gjerne ville gjøre før vi dro hjemover.

Selv vandret jeg sørover til Greenwich Village mot restauranten Jack’s Wife Freda på Carmine Street hvor jeg hadde planlagt å spise lunsj. Jeg fikk med meg trappa til Carrie Bradshaw på veien. Tror ikke de som bor der er spesielt begeistret for alle turistene, de har sperret av trappa.


Hadde akkurat fått menyen i hånda da det tikket inn en tekstmelding fra onkelen min om at det hadde vært terror på Times Square og at vi burde komme oss til Newark så fort som mulig.

Jeg fikk praiet en taxi og kom meg tilbake til hotellet hvor jeg ringte car servicen vi hadde bestilt minibuss fra og fikk fremskyndet hentetidspunktet med en time og etterpå fikk jeg meg en matbit i lobbybaren på The Gansevoort mens jeg ventet på at resten av gjengen skulle dukke opp.

På Newark betalte jeg ca 2.500 kr for å oppgradere fra Go til Plus ved innsjekk. Siden jeg skulle rett på jobb fredag morgen var det verdt det i håp om å få litt søvn på flyet, noe jeg vet jeg ikke hadde hatt sjans til i et Economy sete.

Det var veldig lange køer i security, men vi med billett i Plus kunne bruke ”fast track” og resten av reisefølget fikk gå sammen med oss pga treåringen. Det tok en del tid å komme gjennom, omtrent tre kverter, men selve security sjekken var ikke noe mer omfattende enn jeg har vært borti andre steder, for meg virket det mest som det tok tid fordi det var dårlig organisert.

Etter at vi var gjennom security forsøkte vi å få betale inn de tre med billett i Go i loungen, så vi kunne sitte der alle sammen, men på grunn av at den var under oppussing fikk vi nei til det. Derfor fant vi oss et bord på en pub i området ved gaten og satt der og tok noen øl og litt mat der i stedet. Folk benyttet tiden til litt shopping, en i reisefølget var særs fornøyd med av å ha brukt de siste to $10 sedlene siden på Trump-sjokolader... Det var ikke mangel Trump effekter til salgs i suvenirsjappene på EWR! Selv nøyde jeg meg med noen magasiner.

Da det var halvannen time igjen til avgang tok jeg med meg bestefar i loungen, han begynte å bli sliten og det var veldig masete og hektisk i terminalen. Han var veldig fornøyd med å få seg et par kopper kaffe og en kakebit i rolige omgivelser. Selv tok jeg en Carlsberg.


Serveringen var begrenset, en tydelig midlertidig buffet med øl og mineralvann til kjøling i baljer med is, noen fat med kake, små sandwicher og et par store kaffedunker. I tillegg stod det boller med frisk frukt rundt i loungen.

SK908
EWR-OSL
18.05.2017
20A


Det var travelt på Newark og vi var ganske forsinket da det endelig ble takeoff. Men ble tid til litt flyspotting. Denne balja fra Lufthansa stod på gaten ved siden av og hadde pushback litt før oss.

(En flytype jeg håper å få med meg før de forsvinner, men har ingen anelse om hvordan jeg skal få det til.)



Jeg endte med å være den eneste i reisefølget i Plus. De tre som betalte seg opp fra Plus til Business fikk til dette på returen også (på gaten, en drøy time før avgang etter å ha forsøkt både å legge inn bud på hjemmesiden og å betale seg opp ved innsjekk uten hell) og de tre andre som skulle reise i Go valgte å ikke betale for oppgradering.

Som på turen over fikk jeg en toseter for meg selv. Denne gangen helt fremst i Plus kabinen, så benplassen var enorm. Setet var det samme og like behagelig som jeg husket. Det ble delt ut varme kluter før maten og så kom drikkevogna. Det ble delt ut pre-dinner drink og drikke til maten samtidig. Jeg gikk for en gin og tonic før maten og en Carlsberg til maten.



På matbrettet var det en Cæsarsalat som faktisk var veldig god, store biter kyllingfilet, sprø salat og en god dressing. Varmretten var noe litt mystisk kjøtt med tacosmak, helt greit til flymat å være. Desserten var et stykke veldig søt og veldig rosa red velvet kake.


Etter at maten var fortært og brettet ryddet la jeg setet bakover, satte på noise-cancelling funksjonen i hodetelefonen og dro pleddet over meg. Jeg sovnet ganske raskt og våkna et par timer før landing.

Det ble servert frokost før landing. Det var yoghurt, granola, et utvalg pålegg og et rundstykke på brettet. Jeg er ikke noe frokostmenneske og nøyde meg med yoghurten og en kopp kaffe.


Nok en gang synes jeg SAS leverte bra i Plus og de som hadde fløyet i Business var også svært fornøyde. Go-gjengen var derimot mer slitne, bortsett fra minstemann som hadde sovnet rett etter avgang og hadde sovet seg gjennom det meste av flyturen.

Passkontrollen på OSL gikk greit unna, automatene funket og vi var gjennom på kort tid. Etter en runde med tax-free handling var det på tide å vente på bagasjen. Det hadde begynt å komme kofferter fra vår flight da vi kom til båndet, men det tok noen minutter før våre dukket opp. Av en eller annen grunn kom de fire med Priority tag nesten sist.

Med bagasjen under kontroll var det bare å sette kursen mot Flytoget og siste etappe tilbake til Drammen.

Alt i alt en fin tur. Jeg ble definitivt forelsket i New York og skal tilbake så snart lommeboka tillater det. Irriterende at det er så sykt dyrt med hotell der... SAS Plus anbefaler jeg på det varmeste, verdt de ekstra kronene for en langt mer komfortabel reise enn i Go på langtur.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote