View Single Post
Old 09-04-2019, 12:33   #41
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
SAS Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Litt merkelig situasjon:
Planlagt reise OSL-TRD, TRD-BGO på to forskjellige bestillinger, begge i pluss.

OSL-TRD ble kansellert ca en halvtime før avgang. Ny rute ploppet opp i appen, men det var med ankomsttid på TRD som ligger etter avreisetid fra TRD, så det går ikke.
Ba om å få flydd OSL-BGO isteden. Det var noe knotete å få til, men SAS-dama som hjalp meg fikk det til likevel. God service det, ikke noe å si på det annet enn at de skal ha masse ros for det . Det ble SK283, planlagt avgang 18:40.

OSL-BGO er litt merkelig. Først skulle flyet ankomme ved gate A2, som ble endret til A15 (med status "go to gate"), som igjen ble endret til C6, som igjen ble endret til B4, så var det plutselig "new info 20:00" på skjermen der og en haug åndpustne passasjerer som ikke skjønner noen ting. Det ble altså ganske mye å gå... men det var ingen fly noen av plassene!
Bakkepersonale var litt i villrede fordi de heller ikke hadde fått informasjon. Når info kom, håndterte hun som var på speaker ting så bra som det lot seg gjøre, med beklagelser, hva som burde ha skjedd og ikke burde ha skjedd samt veien videre. Veien videre var å vente på ny info, som mest sansynlig skulle komme kl 20. Så ble det endret til 20:20 på skjermen og jeg valgte å dra til loungen (som er et stykke å gå fra B). Når jeg kom fram var det melding om flyavgang kl 1915! Så det var bare å snu igjen. Og jøss, et fly var på vei til å parkere ved B4!
Men, det slutter ikke der... de hadde 13 personer for mye og de trengte frivillige. Fly senere på kvelden og motta 250 euro cash. Ikke interessant for meg, men heldigvis for alle var dette interessant for minst 13 personer. Det tok en god stund før de var registrert om og fikk pengene, og først etter det fikk vi andre gå ombord (stemningen var ikke spesielt bra blant folk).
Bakkepersonale oppfordret via høyttaler om å klage til SAS om hele denne situasjonen med masse flyplass-springing samt dårlig informasjonsflyt.

Alt i alt ble min ankomst i Bergen bare rundt en halvtime forsinket, sammenlignet med planlagt rute OSL-TRD-BGO.


Dette var mye bakgrunnstekst for å komme fra til følgene spørsmål:
1) har jeg krav på kompensasjon for kansellert OSL-TRD?
2) er det egenlig noe poeng i å klage på OSL-BGO, selv om bakkepersonale oppfordret til det?
3) hva med bonuspoengene? Jeg fikk 1000 poeng for OSL-BGO, men i teori burde jeg har fått 750 for OSL-TRD, og 750 TRD-BGO.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote