Thread: Julekalender
View Single Post
Old 03-12-2018, 08:15   #3
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Julekalender

3.desember

Luke 3 fra 4.august 1991 er også et fraktfly, men ikke et som er ombygd.
Lenge før Flyprat og tidligere forum, var det godt å kjenne folk som arbeidet på SAS Cargo, og kunne tipse om nye ruter som ikke sto annonsert i avisene
Finnair hadde åpnet en fraktrute på søndag morgen som gikk HEL-FBU-LHR. Jeg dro ut for å være på plass før flyplassen åpnet kl 07:00 og gjettet på bane 24. Jeg forventet et helt hvitt fly med Finnair Cargo titler, som jeg hadde sett bilde av i et flyblad.

Så kom det jeg trodde var et helt ukjent fly, TF-ABT uten noen annen merking enn et lite navn på snuten der det sto "Spirit of Nome 1924 Alaska" !
Men det viste seg at dette var en gammel kjenning som hadde landet på bane 24 før. Det var gamle "Halvdan Svarte" som ble levert til Braathens SAFE i 1971 som LN-SUA og var flyselskapets eneste konvertible B737-205C.
Solgt som TF-VLT til Eagle Air i 1984, og igjen til Air Atlanta som TF-ABT i 1990. Det var 20 år gammelt da jeg tok bildet, men det skulle komme til å fly i 19 år til, hovedsakelig som 9M-PMM for Transmile Air Services inkludert noen år i helt gult DHL skjema. WFU februar 2010
Flyet er tatt var på som et College Training Aid senter nær Malacca airport (MKZ)

Air Atlanta B737-205C TF-ABT at ENFB/FBU 04-08-1991 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote