View Single Post
Old 26-11-2019, 13:03  
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Erling talt, må si jeg blir mer og mer oppgitt over den norske befolkningen. Dette her er i-landsproblemer.
ALLE som har flydd mer en en gang, altså 99,4% av Norges befolkning, VET at det er vektbegrensninger på bagasje når man skal ut å fly. Hvis man ikke vet det, opplyses det igjennom bookingprosessen og når man får bekreftelsen fra norwegian så står også grensene for håndbagasje der tydelig illustrert. Ganske rart at folk ikke har blitt vandt til dette enda, for folk holder seg da til de fleste andre normer og regler i samfunnet?
Blir man tatt i fartskontroll begynner man da ikke å kjefte på politiet? Blir du vinka inn til tollen på OSL og det er åpenbart at du har med litt for mye vin begynner du vel ikke å kjefte på tolleren? Ser en ansatt på butikken deg putte en sjokolade i lomma uten å betale for den begynner du vel ikke å diskutere med de ansatte? Og er det kontroll på trikken og du ikke har bilett begynner du jo ikke å si at du er blakk mens du har den nyeste iPhonen i hånda?
Og går du til media etterpå og skriker høyt om overnevnte regel/lovbruddet du netopp har gjennomført? NEI
Så hvorfor skriker folk høyt i media når de har med for mye bagasje, noe som, tro det eller ei, faktisk er deres egen feil? Bør kanskje det å følge flyseslakpets bagasjeregler lovhjemmles slik at politiet kan settes inn ved behov? Mangler det rett og slett en respekt for regler flyselskapene setter? Har nordmenn blitt bortskjemt over at det har manglet kontroll helt siden flyreisens oppfinnelse og frem til i sommer, og derfor tror at reglene flyselskapene setter bare er for gøy?

Det at norwegian har begynt å håndheve sine egne regler skaper overskrifter, og at kritikken rettes mot norwegian, og ikke passasjerene som har med for mye bagasje, indikerer at Norge har blitt et for velutviklet land. Det at dette er de «problemene» vi har å stri med her til lands er rett og slett pinlig.

Neste toppmøte mellom Merkel og Erna:
Merkel: what ar the biggest problems in Norwegen these days?
Erna: that norwegian have started to check that their passengers are following the luggage-rules are a big problem for many peoples personal economy.

Fyttirakkern.....
Her synes jeg du bommer på mer enn ett vis. Å kjøre for fort, stjele og så videre er brudd på norsk lov.

Det her er snakk om vilkår i en privatrettslig avtale mellom Norwegian og forbrukeren. At bagasjen veier bittelitt mer enn tillatt, uten at det har troverdige ulemper for selskapet, gjør sitt til at gebyret på 750,- fremstår som urimelig stort.

Kunden har betalt Norwegian for en tjeneste. Bruken av denne tjenesten kommer med visse vilkår. Når det kommer straffegebyr selv når disse vilkårene hovedsaklig har blitt oppfylt, særlig når en legger vekt på hensynene bak vilkårene, er det selvfølgelig forståelig at det blir reaksjoner.

Spesielt når prosessen utføres på klanderverdig vis.

Det må her legges vekt på at det er snakk om forbrukeravtaler, og selv om vektgrensene er klart kommunisert, er ikke størrelsen på gebyret like klart kommunisert. En kan stille spørsmål ved om vilkårene er tydelig nok kommunisert jf tidligere bransjepraksis og EU-regler om tydelige kommunikasjon av vilkår ved forbrukeravtaler. Jeg er absolutt ikke sikker på at reglene slik de har blitt håndhevet av Norwegian er innenfor regelverket, faktisk er jeg ganske sikker på det motsatte.

Det er vanskelig å finne informasjon om størrelsen på gebyret ved overvekt. Her må en også legge vekt på maktubalansen når selskapet avkrever gebyr ved gate for at passasjeren skal få lov til å reise.

Når det er en grense på 10 kg, kan det absolutt stilles spm vedrørende om det er innenfor av Norwegian å kreve gebyr for overvekt på 500 gram. Jeg ser ikke bort i fra at en rettslig tolkning av et slikt vilkår, uten at annet er opplyst, vil tilsi at det må være et visst slingringsmonn, før et brudd kan konstateres.

Det er også slik at de fleste vanlige forbrukere ikke har presisjonsvekter tilgjengelige, og selv om man har som intensjon å overholde reglene i det vesentlige, kan det likevel forekomme mindre avvik uten at kunden dermed har opptrådt klanderverdig eller med intensjon om å bryte vilkårene.

Ut i fra medieoppslagene, er det vel spesielt tyskere som har hisset seg voldsomt opp over praksisen og skapt problemer på gate? Det er vel minst to oppslag som har nevnt spesielt tyskere. De er vel ikke kjent for å være glad i å punge ut, så at det skal være noe spesielt ved nordmenn som gjør denne praksisen upopulær, tror jeg er kategorisk feil.

Og angående twitter-meldingen til statssekretæren, så viste jo hun til medpassasjerenes erfaringer, som så vidt jeg, ikke selv har gått ut i mediene. Det her var snakk om unge folk som ikke har mye penger, som var på gråten, noen hadde ikke råd til å betale gebyret og fikk ikke blitt med på flighten. Du må gjerne kalle det I-landsproblemer, men det var i hvert fall høyst reelle problemer for dem det gjaldt. Ikke alle i Norge har god råd, og det er lov å ha flere tanker i hodet samtidig. At det settes søkelys på dårlig kundebehandling og urimelig (tolkning av) vilkår i forbrukeravtaler er ikke hva jeg ville karakterisert som et negativt samfunnstrekk blant alt en har å velge i mellom i så henseende.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote