View Single Post
Old 08-08-2018, 18:34   #11
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Konstiga saker i taket xBU 737

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Er ikke et par av disse 737'erne til SAS med i en beredskap for myndighetene i tilfelle krig og kriser rundt om, slik at de kan rekvireres av staten for medivac om det skulle bli aktuelt? Mener å huske at dette dukket opp i kjølvannet av tsunamien i 2004.
Dette er en kontrakt SAS "arvet" ved oppkjøpet av BU, som inngikk denne med UD en gang på 90-tallet. Den innebar at BU skulle kunne stille ett fly til Europa "og omegn" i løpet av 24 timer, ferdig innredet med bårer og annet utstyr (som forsvarets sanitet supplerte). Jeg mener å huske at den også innebar en mulighet for opptrapping til flere fly. Det ble utarbeidet underlag for dette for -400 og senere for -700 slik at installasjonene kunne bli godkjent av LT. BU hadde også personell (crew & teknisk) øremerket for dette. Forsvarets sanitet skulle stille med medisinsk personell.
Jeg er usikker, men har en anelse om at kontrakten ble aktivert en gang til Balkan sent på 90-tallet, men det er mulig at det bare var en øvelse. Kontrakten omhandlet egentlig bare evakuering av militært (FN-) personell, men det var av mindre betydning når det smalt...

Så etter tsunamien i 2004 ble den aktivert, og selv om det egentlig var lenger vekke enn det kontrakten tok høyde for, var LN-TUI klar vel innenfor den angitte tidsfrist, og "opsjonen" for fly #2 ble også aktivert. (LN-TUJ).
Til sammen fløy TUI tre turer og TUJ to, alle via Dubai. Det hører med til historien at på TUI's andre tur innebar hjemturen historiens siste flygning på BU-rutenummer. Et paradoks egentlig, med tanke på selskapets tidlige historie.

SAS hadde også flere fly ned dit, både A340, 737 og MD80, men så vidt jeg vet var det bare TUI/TUJ som hadde med til dels hardt skadde bårepasienter.
Stone is offline   Reply With Quote