View Single Post
Old 06-09-2022, 15:42  
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default A wide body on a widebody. KnutW flyr Norse

«We now invite you to board the longship»

Man føler seg satt tusen år tilbake, men dette er Gardermoen i september 2022.
Riktignok bruker Norse «Longship» som radiokallesignal, men å be folk gå ombord i «vikingskipet» virker litt skrullete. Merkevarebygging er et annet navn på det.

Nuvel. Norse skulle ha 250 kr ekstra for premium, og det mener jeg det er vel verdt. Dog inkluderer det ikke noe mer enn «gratis» kaffe og mineralvann på turen OSL-LGW. Man får ikke fast track og/eller loungetilgang, men man får god plass til bena og kroppen. Og når man fordeler 108 kg på 195 cm er det vel verdt kronene. Men jeg måtte småflire da jeg bestilte turen, de skulle jaggu ha 147 kr ekstra for å la deg velge sete på «premium». Og så får man ombordstigningsgruppe 1. Oj oj oj.

Som den særing jeg er mener jeg at prioritert ombordstigning betyr å kunne gå sist ombord. Utgang F33 var rimelig full, og det sto lang kø utenfor. Så jeg satte meg på den tomme utgang F34 vis-à-vis og avventet til røkla hadde forsvunnet inn bak i flyet. Eller vikingskipet. Eller Boeing 787-9 for å være enda mer korrekt.

Tilbake ved utgangen var det kun en mer og mer høylydt herre på vei til USA som diskuterte/kjeftet med agenten:

«This boarding pass is not valid, Sir»
«I’ve travelled twice around the world, I want to speak to your manager!»
«When did you last visit the United States, Sir?»
«I’ve travelled twice around the world, I want to speak to the manager!!
«Sir, I asked you when…»
«Call the @#*% manager!!!! You don’t understand a #%^%#!!!!»

Jeg så ikke noe mer til ham ombord. Han ble nok opptatt med å snakke med sjefen.
Eller muligens noen andre.

Vel ombord kunne vår svenske Captain Speaking informere om at det var riktigt ruskigt väder på Gatwick og at vi hadde fått slot-tid om to og en halv time. Et unisont sukk gikk gjennom kabinen. Etter hvert viste det seg at værforholdene kanskje ikke var så ille likevel, vi kom oss avgårde 30 minutter etter rutetid. Kjapt ut fra østre pir til 19L og rolling take-off.

Kabinesetningen var av ymse herkomst og all kommunikasjon foregikk på verdens mest brukte språk, dårlig engelsk. De serverte et glass valgfri juice i plastbeger før push-back. En snau halvtime etter take-off kom de rundt med trallen. For de ti av oss som reiste i premium var det «gratis» kaffe/te/mineralvann. Tror sågar de nevnte vin også, men ikke sikker. Skal sjekke på vei tilbake på torsdag. Drinker og mat måtte kjøpes. De hadde noen baguetter som ikke så halvgæerne ut, ellers mye sjokolade og snop.
Jeg tok bare et par kaffe og lot det bli med det, leiebilen ventet på Gatwick.

En lett 787 klatrer omtrent som en engel med hjemlengsel, vi brukte 18 minutter til 40.000 fot. Det hender de går opp i 43.000 på vei til Gatwick, men i dag ga de seg på 40. 787 cruiser et par Mach-knepp kjappere enn A320 og 737, så vi marsjet avgårde like under 900 km/t, selv i motvind. Behagelig skyss, det eneste ankepunktet er at den hersens vindusdimmingen (hvem i h er det som synes dette er mye bedre enn en plastikkskjerm) ikke funket på alle vinduene. Deriblant mitt. Men det var som nevnt bare ti passasjerer fordelt på 56 seter, så det var greit å bytte plass. For dere som har reist med gamle Norwegian er det akkurat de samme setene i akkurat det samme flyet. God plass, gode seter og man kan legge seg langt bakover. Dog ikke flatt. Det eneste lille minuset er at knappene for lys og service er veldig små og sitter litt krøkkete plassert langt ned på armlenet.
Hvis man er ordentlig gammel og i det lett filosofiske hjørnet kan man fundere litt på at disse setene er et par hakk hvassere enn de SAS hadde på førsteklasse da 747 var ny.
Men kabinservice er nok atskillige hakk under. Så var det dette med pris da…

Det skal sies at Norse aldri på noe sted prøver å late som de leverer et superdupert premiumprodukt. Man vet hva man går til. Men jeg synes det blir litt i overkant stusslig med å måtte betale for setereservasjon. Det er heller ikke fast-track, og de kroner verket med plastglass, pappkrus og mye dårlig mat. Personlig hadde jeg gladelig betalt noen hundrelapper ekstra for å få litt schwung på sakene, jeg synes det hører med når man tilbyr de beste setene mellom Oslo og London. Men Norse opererer vel i den særs prissensitive delen av markedet der betalingsviljen ikke er allverdens.

Det virket som en del av passasjerene skulle være med flyet videre til New York. Norse bruker samme rutenummer (N0 701) på turen videre til JFK. Transittpassasjerene fikk beskjed om å gå ut, sjekke inn videre og gå gjennom ny sikkerhetskontroll (blæh) for så å vente ved samme utgang. Krøkkete, men alternativet er å ta hele prosessen på OSL og vente ombord i to timer på LGW.

Konklusjon:

Norse leverer det man forventer av den type selskap, men premiumsetene er ordentlig digg.
Billettbestilling og innsjekk via nettet var veldig greit og fungerte helt supert.
Servicetilbudet ombord var stort sett som på alle andre europafly. Greit nok, men småstusslig.
Verdsetter man plass og ekstra komfort er det vel verdt de få hundrelappene ekstra og sitte foran.

Legger ved noen bilder til slutt:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1DF4C153-95B3-400C-86ED-477CA14C942D.jpeg
Views:	607
Size:	253.6 KB
ID:	52038   Click image for larger version

Name:	682F5D75-35C7-4891-9D6A-94F9D6A60223.jpeg
Views:	610
Size:	229.9 KB
ID:	52039   Click image for larger version

Name:	57846797-50CA-4FFC-BFA7-105691B6EC40.jpeg
Views:	607
Size:	231.1 KB
ID:	52040   Click image for larger version

Name:	27477B8D-DAAA-4953-BDF6-806139A9B626.jpeg
Views:	601
Size:	251.4 KB
ID:	52041   Click image for larger version

Name:	2C75E4F7-5A80-4FCC-A959-B6DB30BAD909.jpeg
Views:	597
Size:	183.7 KB
ID:	52042  

Click image for larger version

Name:	1900BD66-500E-4149-A9B0-34F8BC38278B.jpeg
Views:	137
Size:	236.8 KB
ID:	52043  

Last edited by KnutW; 07-09-2022 at 10:07.
KnutW is offline   Reply With Quote