View Single Post
Old 25-01-2020, 11:10   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Er flyplassen egentlig stengt? Jeg ser det er direkteruter til f.eks Paris fra Wuhan, med Air France, og nå er viruset bekreftet i Frankrike.

Eksplosiv utvikling i virusets spredning, jeg får lett bakoversveis. Som dere flynerds følger med på fr24 og andre nerdesider, så holder jeg alltid et øye med WHO's disease outbreak news. Derfor har jeg lest om viruset siden Desember, når det bare var enkelttilfeller og de var svært sjeldne og ikke var smittsomme mellom mennesker. På en periode over 1 måned var det ca totalt 200 bekreftede tilfeller med 6 dødsfall.

Nå kommer det ca 260 nye tilfeller pr dag, med fordobling av dødsfall. Foreløpig har dagens siste oppdatering fra WHO ikke kommet (de gir ut daglige oppdateringer), frykter at tallet med smittede vil øke eksponentielt. At det nå bekreftes tilfeller i Europa... ikke bra. Tydelig at viruset har mutert og smitter fritt mellom mennesker nå. Hvor dødelig vil det bli, og hvor stor spredning vil det bli?

Og hvorfor gjør ikke helsemyndighetene i f.eks England, Frankrike, Tyskland og andre store innreiseland mer for å stoppe folk på flyplassene? På togstasjoner? Havner? Har de aldri spillt "PANDEMIC"? Jeg er skuffet over at vi i 2020 er så tafatte og agerer med så lite handlekraft at det ikke settes innreiseforbud for å begrense spredning. Når folk først har begynt å bli syke inne i landet så hjelper det ikke å retroaktivt sette innreiseforbud...

EDIT: har du sett, der har Hong Kong iallefall kjørt krisemodus. https://www.nrk.no/urix/nye-dodsfall...and-1.14875611
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote