View Single Post
Old 07-10-2016, 01:49   #5
knutfin
Newcomer
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 33
Default Re: Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F

Planen nå var i utgangspunktet å fly Swiss til Muscat kl 21. Jeg hadde ikke booket noe hotell og tenkte å få noen timer søvn på flyplassen, før jeg skulle inn til byen en tur. Men jeg begynte å kjenne at det ikke var så interessant å reke rundt i Dubai, for så å dra tilbake til DXB og fly til Muscat på kvelden. Pluss at det var helt sjukt varmt. Det sto at det var 27 grader, men luftfuktigheten gjorde at det føltes som 500. Midt på natten var det og, og det var meldt 38 grader neste dag. Jeg hadde et hotell ved stranden i Muscat, og det fristet helt vanvittig mye mer.

Jeg sjekket hvilke muligheter jeg hadde.
- Buss. Da var jeg fremme i Muscat rundt 14. Kostet rundt 200kr.
- Fly. Fant en billett med Oman Air, fremme rundt 7. 900kr.

Jeg valgte fly, da jeg bare ville komme frem. Leste også at det varierte hvor fjonge bussene var. Tanken på 7 timer i en buss i 50 effektive varmegrader uten aircondition fristet ikke.

Her er et bilde fra utenfor flyplassen:



Jeg fikk ikke sjekket inn online, så jeg måtte vente på at check-in åpnet. Heldigvis er det flere restauranter og plasser å slappe av før sikkerhet på DXB.

Fikk til slutte sjekket inn og gått igjennom security. Så var jeg inne i nye Concourse D. Det er en rimelig fresh terminal, masse restauranter og butikker. Jeg fant en Krispy Kreme og kjøpte noen doughnuts.


Rent og pent:



Jeg må si jeg er imponert over denne flyplassen. Det er god plass, til tross for masse folk, det er oversiktlig og det er strømuttak overalt.

Jeg fant til slutt gaten min, og satt meg ned for å lade telefonen en stund.
Mens jeg satt der ringte jeg Swiss for å høre om jeg kunne få refundert i hvertfall deler av billetten. Agenten sa at det kunne jeg nok ikke, men det var gratis å endre den, så hun foreslo at jeg flyttet den frem i tid. Det synes jeg var en god idé, og flyttet den til en tilfeldig dato neste år. Så da får vi se hva det blir til.

Så var det tid for boarding.


Oman Air 602
DXB - MCT
13. september
Avgang: 06:15
Ankomst: 07:25
Flytype: B737
Sete: 10C


Oman Air er helt nytt for meg, og jeg visste ikke noe særlig om dem annet enn det jeg hadde sett i noen Youtube-videoer her og der.
Boarding gikk kontrollert for seg, og jeg var ombord i løpet av kort tid.

Her er kabinen:



Lyst og fint, de hadde til og med lagt opp alle setebeltene likt:



Beinplass (litt trangt, men funket fint for en time):



De hadde også en knakende god IFE. Touchskjermen var responsiv, godt utvalg, god bildekvalitet og standard minijack-utgang.



De rakk også en kjapp matservering bestående av en sandwich og drikke. Smakte som vanlig flymat. Crewet var også veldig bra. Blide, hjelpsomme, snakket flytende engelsk og var bestemte når noen passasjerer begynte å sulle rundt når de ikke skulle.

Kunne gjerne tenkt meg å fly Oman Air lounghaul.


Og så landet vi.
MCT har ingen luftbroer, så her er det busstransfer for alle som en. Vi ble kjørt til døren på ankomst og derifra var det få meter til passkontroll. De driver og bygger ny flyplass her som skal være ferdig neste år, så det er antagelig ikke slik som dette mye lenger. Jeg likte det, jeg. Det føltes nesten som en middels stor togstasjon.

Så noen fly på vei til ankomst:

Shaheen A330-200 med den nye flyplassen i bakgrunnen:



Oman Air A787:


Last edited by knutfin; 08-10-2016 at 00:05.
knutfin is offline   Reply With Quote