View Single Post
Old 12-02-2018, 18:02   #29
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

Uansett lov eller ikke lov: reisende bør uansett tenke seg om før de drar frem et kamera i ansiktet på en ansatt på flyplassen eller i flyselskapet. Det øyeblikket filmen havner på nett, det være seg twitter, youtube, facebook, eller en hvilken som helst annen nettside, så vil de fleste flyselskaper stille seg bak den ansatte som har blitt filmet. Noen selskaper er også mer eksplisitt enn andre med tanke på regler for adferd på flyplassen og på flyet, men få har eksplisitte regler om fotografering. En straks 3 år gammel artikkel som kan være verdt lesning fra The Washington Post:
https://www.washingtonpost.com/lifes...=.ae9b229fd5b1
Quote:
Flier beware: Airlines aren’t clear about their photography policies
Ellers kan det være verdt å påpeke, som flere før meg, at selv om fotografering som hovedregel kan være tillatt, så faller publisering innenfor en helt annen del av lovverket. Og mange publiserer jo faktisk det de filmer, ref. bl.a. han som nylig ble nektet på både British Airways og EasyJet fra KEF nylig. Og både arbeidsgivere (handling, m.fl.) og flyselskaper har en tendens til å stille seg 100% bak den ansatte når det publiseres i offentlige kanaler, og den ansatte vil i mange tilfeller oppfordres av flyselskapet og/eller egen arbeidsgiver til å anmelde.

Ellers vil jeg si som Rema ofte sa, at det enkleste ofte er det beste. Og om en passasjer drar frem et kamera i ansiktet på meg er samtalen over frem til vedkommende kan godtgjøre at alle opptak og bilder er slettet. Så politiet har muligens ikke lovhjemmel til å kreve sletting, men i de litt mer "obskure" deler av "Conditions of Carriage" hos de fleste flyselskaper finnes det nok av smutthull hvor de ansatte kan nekte videre betjening frem til instruksen om sletting av foto og film er etterkommet.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote