View Single Post
Old 02-05-2016, 02:56   #10
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Flying's new gear

Hei igjen Bergern!

Du kan regne ut hvor mye av thrust (F) kommer fra viften, og hvor mye av thrust kommer fra "kjernen" ved forskjellige forhold, men det er en litt komplisert utregning og maa en del data til. I kort saa er bypass ratio (BPR) forholdet mellom massestroemmen (Mdot) av luften som gaar i viften, delt paa massestroemmen av luften som gaar i kjernenn (BPR=Mdot Vifte/Mdot Kjerne).

Thrust (F) ligningen paa en motor er massestroemmen ganger hastighetsforskjellen paa luften foran, ofte referert til som "free stream velocity eller V0 og bak motoren, V vifte og V kjerne; (F= Mdot vifte X V vifte - Mdot vifte X Vo + Mdot kjerne X V kjerne - Mdot kjerne X Vo), og vil variere med hasigheten paa flyet.

Sitter flyet stille, som for eskempel ved takeoff, vil hastighetsforskjellen fra vifte-slipp-luften (V vifte - V0) og kjerne-slipp-luften V kjerne - Vo), ha ett bestemt forhold, og det vil bli et bestemt thrust prosent forhold melom viften og kjernen, men er flyet paa cruise vil hastighetforskjellen mellom hastigheten paa luften foran motoren (V0), og slipp luften fra viften (V vifte) og kjernen (V kjerne) vaere forskjellig, og thrust prosent vil ogsaa variere noe. Husker jeg riktig, og dette var noe jeg leste for flere aar siden saa ikke ta disse tallene til banken, men en RB211-535 har et bypass ratio paa noe under 5:1, og ved takeoff setting var det ca 75% thrust fra viften og 25% fra kjernen, men ved cruise gikk forholdet mellom vifte og kjernen ned, og om det var 65% thrust fra vifen og 35% fra kjernen husker jeg ikke helt, men du forstaar prinsippet, totale hastigheten fra kjernen er stoerre enn viften, og selv om det er mere massestroem i viften blir ikke thrust prosent forholdet helt det samme.

Fordelen med et hoeyt bypass ratio er at du kan faa mere kraft fra kjernen til aa drive viften med lite oekning av fuel flow, og selv om de ikke er saa effective som turboprop, saa begynner de aa naerme seg. en professor jeg hadde paa universitetet i Powerplant beskrev kjernen som en "gas generator" som sin oppgave var aa skape energy til powerturbinen. Problemet med turboprop er at de ikke er saa egnet for stoerre hastigheter, og her kommer high-bypass turbofan inn.

Haaper jeg ikke har mistet dere i forklaringen her, og dette er selvfoelgelig noe forenklet.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 02-05-2016 at 02:58.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote