View Single Post
Old 20-03-2020, 03:52  
Alpha
ScanFlyer Blue

Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hehehe, modig uttalelse. Hva baserer du det på? Jeg vil anbefale å dyppe en tå litt utenfor flyinteresserte/reisekretser (oi, for all del, glemte den viktigste kretsen: kommentarfeltene på E24) så vil du se at "store deler av det norske folk" gir seg en jamn f*** i både DY, SK, og WF. Fly er fly og ferdig med det.
Det norske folk digger Norwegian fordi de husker hvordan det var før Kjos kom på banen. Er enig i at folk med flyinteresse havner litt i "bobla", men den jevne ikke-business-reisende nordmann digger rødnesene, og det skjønner jeg godt. Flyr ofte med rød nese jeg og stortrives med det, selv om jeg også er EBG.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
For min del handler det ikke om SK/DY, men om en svært offentlig og uttalt forakt for de som ønsket å beholde luftfartsjobber uten sosial dumping. Folk som diskuterte mot lengre arbeidstider og sosial dumping fikk tirade på tirade om hvorfor det var bullshit og at man hang igjen og ikke befant seg i nåtiden.

Som argumentet lød da "business is business, det er ikke rom for føleri".

Vel, da er det ikke rom for føleri andre vegen heller, spør du meg personlig. Det er ikke en oldemor vi snakker om, men et firma som gjorde Bjørn Kjos til en rik fyr. Føleri og "grandiositet" er noe man kan snakke om i mellommennesklige forhold, men det har jo vært vist en ganske sterk forakt for i mange år fra DY's side (i valgene som har vært tatt/offentlig stemme i mediebildet).

Det er mange firma som er ute og klager sin nød i offentligheten nå, ser ikke hvorfor Norwegian skal være så unik. Mange andre kan fly i Norge. Jeg forsøkte en gang på "den melodien" om at Wizzair ikke var egnet å fly til nord-norge men mang en debattant har satt meg solid på plass om at både A320 og A321 har landet i polare lavtrykk der oppe. Så jeg ser ikke hva som er så kritisk. Hvem som helst kan fly innenlands, selv Wizzair kan fly i polare lavtrykk med høyst uegnede fly. Survival of the fittest. Norske ansatte vil det bli uansett hvem som tar over roret på innlandsproduksjon, og hvis ikke så kan vel Norge selv sørge for det ved å lage lover om at innenrikstrafikk skal utføres av norske ansatte.
Sosial dumping? Sukk, er vi tilbake der igjen. Sidespor uten noen realisme. Faktisk er Norwegian-ansatte svært happy, selv over dammen. Om det var så grusomt å fly med rød nese hadde det vel vært panisk overgang til blå eller grønn hale. Men det skjer jo ikke. Insinuerer du at ansatte i Norwegian er for dumme til at de forstår at de er slavearbeidere? Eller kanskje de er happy med selskapet og jobben?

Kjosern ble vel bare delvis rik. Lønna var HIMMELVIDT unna tilsvarende stilling i SAS og faktisk nesten latterlig lav sammenlignet med hva andre ledere får som styrer bedrifter med over 10 000 ansatte. Og når aksjen tanker så taper største aksjonær mest.. Ser ikke noe grunn til at det ikke skal reises en statue av Bjørn Kjos foran alle lufthavner Norwegian frekventerer.

Norwegian er unikt fordi det er det eneste internasjonale flyselskapet vi har, og det største norske selskapet på innenlandsreiser. Wizzair flyr som bare juling til NN, uten problemer, naturligvis. Hva gjør flyene deres så uegnet? Lager Airbus egne fly med vinterpakke? Mens Wizz har den tropiske pakken?

Naturligvis stiller Norge opp for det største Norske flyselskapet, noe annet hadde vært utenkelig. Så får vi håpe unntakstilstanden kjapt er over og folk kommer seg tilbake i lufta. Og ærlig talt, uansett hvilken side av gjerdet man sitter på, vi må da være enige om at Norwegian har brukt opp uflaks nok for mange tiår. På tide det blir stang inn istedet for stang ut nå.
Alpha is offline   Reply With Quote