View Single Post
Old 15-11-2019, 11:51  
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Om jeg kan få skyte inn noen tanker.

Først og fremst, situasjonen med for mye håndbagasje ombord er kraftig forbedret etter at vi omsider begynte å bli strengere på dette området i fjor sommer og dette følges opp med hyppige bagasjekontroller. Dette er faktisk noe både passasjerene og vi crew har etterspurt i mange år. Det er jo ingen hemmelighet at passasjerer som ikke følger reglene og drar med seg store ‘flyttelass’ av håndbagasje gjør boardingene trege og kaotiske og som regel blir det forsinkelser når man må tagge og ta ned bagasjen til de 15-20 siste passasjerene som kommer ombord selv om den er innafor ift størrelse, mengde og vekt. Dette har forståelig nok skapt stor frustrasjon og ulempe for disse kundene samt ekstra kostnader for selskapet, eksempelvis høye forsinkelseskostnader, i verste fall tapt slot, passasjerer som ikke rekker sine videreforbindelser og som vi må re-route/sende på hotell osv).

Med mindre man har jobbet i kabinen i et flyselskap med jevnt over høyt belegg, så kan man umulig forstå hvor utfordrende det kan være til tider. Hver centimeter med bagasjeplass teller og man er helt avhengig av at alle respekterer og følger reglene, også de som har kjøpt litt dyrere billetter. De fleste følger heldigvis reglene men dersom ti passasjerer på en full flight har valgt å ta med ‘litt for stor’ koffert eller ‘bare noen taxfree-poser ekstra’ i tillegg til trillekofferten, ryggsekken og PC-veska, eller har med seg gitar det ikke er bestilt og betalt sete til, ja da ødelegger det som regel logistikken for oss.

Ift vekt så tror jeg få, om noen, tenker over at jo tyngre bagasjen er, jo mere drivstoff må vi bruke. Dersom alle våre ca 30 millioner årlige passasjerer hadde med seg bare to kilo for mye bagasje, så ville det utgjort 60.000 tonn ekstra i året. Det er fryktelig mye ekstra drivstoff. Er det riktig at flyselskapene bare skal ta denne ekstrakostnaden? Man burde ha det litt i bakhodet om man blir tatt med ‘bare et par kilo’ overvekt og må betale ekstra.

Bagasjekontroll i Gate fungerer helt utmerket og er nok noe både vi og andre selskaper kommer til å satse mere på fremover så det er bare å vende seg til det. På samme måte som det er billettkontroll på trikk, buss og tog så skal kontrollen sørge for at alle passasjerene følger reglene og betaler for det de faktisk har med seg ift vekt, størrelse, mengde, musikkinstrumenter osv. Nå som bagasjen håndteres før (eller under) (pre-)boarding og ikke etter (som tidligere) så er sjansen for en forsinkelse betraktelig mindre enn før, selvom det er tatt mye bagasje. Jeg opplever boardingene som langt raskere og smidigere, passasjerene respekterer i langt større grad reglene for håndbagasje så nå er det mere plass til alle ombord. Ja, vi må fortsatt være aktive under boarding og bagasjehyllene er rimelig godt fulle når vi lukker men når kontrollen har tatt 18 excess kolli i Gate så kan dere selv tenke dere hvordan det var før!

Jeg ser at flere stusser på at det tilsynelatende kun er vekt som sjekkes ved kontroll. Dette stemmer ikke, antal kolli per person sjekkes også og er man i tvil vedrørende størrelsen så brukes bagasjemåler. Jeg vet at den brukes hyppig for å måle passasjerenes ‘small personal item’, som i mange tilfeller er en svær ryggsekk (i tillegg til trillekofferten selvfølgelig) og ikke en liten håndveske eller PC-veske som det er ment å være. Den skal være såpass liten nok til at den legges under setet.

Til slutt, jeg er sterkt uenig i at dette har vært en PR-katastrofe for selskapet. Ja, det har vært noen uheldige episoder der kontrollørene har vært bryske eller uhøflige når de har håndtert passasjerer og dette er selvfølgelig ikke akseptabelt og er noe som i høyeste grad taes tak i internt. Selv har jeg stort sett veldig positive tilbakemeldinger fra passasjerer jeg har snakket med. Det er en høy grad av forståelse for årsakene til at vi har blitt strengere og de setter pris på at vi har satt ned foten.
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote