Thread: Julekalender
View Single Post
Old 24-12-2018, 08:41  
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Julekalender

Det er 24.desember, selveste Julaften!
Jeg håper kalenderen har vært til glede, og tro om noen har lurt på hva som kommer i dag ?

Jeg tenkte jeg skulle ha laget en poll om folk visste hvilket som var det største propelldrevne flyet som noen gang har landet på FBU, men det får holde med luke 24.

På St hans i 1973 meldte Aftenpostens aftenutgave at det hadde vært 2 kjempefly på Fornebu, og med bilde på forsiden av 2stk An-22 parkert på utsiden av tarmac der de største flyene som regel sto den gangen.
De hadde nok kommet inn tidlig og ifølge Aftenposten pga tåke på Island
Selv var jeg 15 år og ute og klippet gress da jeg hørte en motordur som gjorde at jeg lot gressklipperen være, og løp for å se for hva dette måtte være; - noe annet enn en Hercules!, tenkte jeg. Og der dundret to Antonov 22 langs bane 24 og strøk forholdvis lavt over Torvøya på vei ut, tett etter hverandre.

Min venn Jan-Olav Martinsen (som jeg ikke kjente den gangen..) sto ved innflygingen til bane 24, og fikk tatt en av de da den var på vei ut.

CCCP-09339 må ha vært ganske ny i 1973, og selv om det står Aeroflot på den, så var nok dette det sovjetiske luftforsvaret som var ute på tur.
Etter at Sovjetunioen brøt sammen, fløy det videre som RA-09339 for det russiske luftforsvaret, men jeg vet ikke hvor lenge. Det finnes bilder av flyet parkert på UUEM/KLD Tver -Migalovo fra 2005 og utover, og den ser ganske sliten ut.

Jeg har avtalt med fotografen at vi deler hans bilde her i dag
Da ønsker jeg alle Flypratere en God Jul!

Aeroflot An-22 CCCP-09339 at ENFB/FBU 23-06-1973 ©Jan-Olav Martinsen by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 24-12-2018 at 14:40.
Fellowship is offline   Reply With Quote