View Single Post
Old 01-12-2022, 11:09  
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Flyprats adventkalender 2022

Hei, det er første desember i dag
Jeg tillater meg å åpne første luke i årets forslag til kalender:

Tankene går til Ukraina, så da måtte første luke gå dit, det vil si jeg måtte til Amsterdam for å finn det Fra en tur til Schipol for seks år siden fant jeg et bilde som passer til kalenderbruk.

Ukraine International Airlines Boeing 737-86N(WL) UR-PSN taxer ut til avgang hjem til Kiev, og passerer en bygning som gir et historisk sus med navne Antony Fokker, og det er vel den nedlagte Fokker-fabrikken vi ser.

Flyet var i en bestilling fra General Electric Aviation Services, bedre kjent som GECAS og hadde first flight 20.januar 2000.
flyet ble levert 4.februar 2000 til SunExpress som TC-SUB og var i bruk i 4 år før tilbake levering som N614LS. Fra 5.mars 2004 var den B-5080 for China Xinhua Airlines i 11 år. Den var solgt av GECAS til Sunny Health.
19.august 2015 ble flyet solgt til Apollo Aviation som N10CA, og de installerte WingLets på flyet.

25.mars kom flyet til Ukraine International Airlines som UR-PSN, og den var i bruk i 5 og et halvt år. wfu 10.november 2021, og fire dager seinerer fløyet til St Athan, UK. Det var blitt overtatt av Carlyle Aviation Services i 2018, og i desember 2021 ble det omregistrert LY-BJJ uten å komme seg i lufta igjen. I jul 2022 ble det partert til deler og kommende Cola-bokser o.l, men det sikkert ingen av de som har nådd Kiev enda....

Ukraine B737-86N(WL) UR-PSN at EHAM/AMS 13-07-2016 by Ole Johan Beck, on Flickr.
UR-PSN hadde vært mindre en tre måneder i fargene til AUI/PS da bildet ble tatt.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote