View Single Post
Old 31-10-2017, 06:26  
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Personlig så mener jeg at dette er alt for dyrt, men prismessig ligger det helt på linje med de programmene EasyJet (generation) med flere kjører.Med pris på 1,25 mill så betaler du både typerating + linetraining. Sistnevnte innebærer at de som er kadetter driver å betaler for å fly rundt med passasjerer. Pay to fly, temmelig forkastelig.

Pilot flyskole (som er for dyrt allerede) tar i dag 890.000kr, da kan du løpe til Ryanair og kjøpe typerating (TR) + line der for 28.000 EUR som totalt blir 1.150.000kr. Så med andre ord; kadettene på dette nye SAA programmet betaler 100.000kr ekstra for en intensjon om å få jobb dersom alt går bra.

Det er også mulig å kjøpe TR av andre til eks b737 eller A320 til rundt 10k EUR, men da uten linetraining, noe som sier litt om hvor mye dyrere disse base to line programmene er.

Jeg er midt i pågående utdannelse nå her på saga-øya med en prislapp på 62.500 EUR. (På en skole der også et flyselskap med lang stolt historie er inne på eiersiden) Hvis jeg så etter endt utdanning hadde løpt til Ryanair så ville min total blitt på 860.000kr altså vesentlig billigere enn hva som er nevnt over.

Mitt tips er som følger: Det er fint å velge en skole som har tett samarbeid med flyselskapene, men det er også kjekt å ikke sitte igjen med 400.000 kr ekstra i lån. Jeg våger å komme med påstanden om at det er nok bevegelse i dagens marked til at det er fint mulig å komme seg inn i høyresetet selv om en velger bort disse base to line programmene. Med litt tålmodighet og mye hard jobbing kommer en langt.

Beklager om det ble litt for mye avsporing
RedLine is offline   Reply With Quote