View Single Post
Old 16-05-2018, 11:37   #126
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Skatt på bonuspoeng

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Følgende er klipp og lim fra https://www.nettavisen.no/na24/se-li...423487604.html

"2. Bonuspoeng på fly

Flybonusreiser var også skattepliktige tidligere, men Øren tror det var de færreste som førte dem opp på selvangivelsen, siden det er liten kontroll og vanskelig å beregne verdien på en bonusreise.

Har du opptjent for eksempel flybonus på tjenestereiser og bruker dem på privat ferie, må du skatte. Og det er prisen i sluttmarkedet – markedsverdien i siste ledd – som skal legges til grunn.

Det nye er at arbeidsgiver får ansvar for å trekke skatt av bonuspoeng i forbindelse med fly, hotell, kredittkort også videre. En løsning kan være å legge inn et krav i arbeidskontrakten om å informere arbeidsgiver om dette.

Øren spekulerer om disse ordningene vil føre til likebehandling eller ikke.

– Selv om formålet er at det blir lik behandling, vil det avhenge av hva den ansatte gir beskjed om"

Ikke utenkelig at det finnes en del som bruker både poeng opptjent med Amex/master samt med selve flyturen. Fort gjort å dra inn 100.000 poeng og en CT, fly en tur til Asia/USA i C som vanligvis ville ha kostet minst 40.000 kroner.

Tror de vil komme til å slite med å finne riktig "markedsverdi i siste ledd" som skal danne grunnlag for skatt. En tur til Alicante som ofte kan kjøpes for 299kr, men som også ofte koster det flerdobbelte. På hvilken dag skal man ta utgangspunkt i prisen? Bestillingsdagen?
Og hva om en prosentandel av poengene var tjent med private turer og private kjøp? Dette blir jo umulig å få til helt riktig!
I disse debattene er det en del nervøse som ofte argumenterer at det er ikke målbart, hvordan kan det praktiseres, urettferdig osv.
Det er jo temmelig enkelt da - all reise med jobb skjer i firmaets "navn" og firmaet får poengene. (Ja noen vil lure seg unna osv osv, men det skjer i alle grener uansett). Jeg ser ikke noe problem i det hele tatt..
Det jeg ser er jo at svært mange bedrifter vil spare MYE penger på at de ansatte flyr smartere, kortere osv og ikke lar seg styre av programmer (inkludert meg)

Edit: Et argument som ofte kommer da er at dette er en "kompensasjon" for mye reising - det mener jeg at da kan/må kompenseres på mer transparente løsninger som lønn, bonus, mer avspasering eller lignende.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 16-05-2018 at 11:43. Reason: Mer meninger..
SudCaravelle is offline   Reply With Quote