View Single Post
Old 30-08-2016, 20:50   #1
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default USA på kryss og tvers - sommeren 2016

ADVARSEL! I denne reiserapporten blir det veldig lite om fly, flymat, fancy klasser (alt foregår bak gardinen, bortsett fra bittelitt på 0A litt ut i rapporten) og den slags.
Rapporten inneholder beskrivelse av en lang tur fra A, via store deler av alfabetet – og tilbake til A igjen, hvor bobil er hovedfremkomstmiddel. Søker du bilder og detaljerte beskrivelser av flyreiser, som forsåvidt er naturlig på dette forum, kan du slutte å lese nå. En liten note til bildene: de er tatt hovedsakelig med iPhone 6 og noen med Nikon D3000. Kvaliteten er derfor deretter.

Fint, du ville bli med videre! Here it goes: I 2005 var jeg om min kone på bryllupsreise til vestkysten av USA. I vanlig leiebil langs hw1/101 ble vi fascinert av alle bobilene og ble enige om at vi måtte få oss noen barn og når de var store nok til å få noe ut av en slik tur skulle vi leie en bobil og gjøre USA!
Vi fikk barn i 2006 og 2009 og fant etter hvert ut at det i 2015 ville det passe godt med en slik tur. I 2014 fant vi derimot ut at en uplanlagt attpåklatt var på vei og vi tenkte ikke stort mer på bobilferie en stund. Når minste bukkene bruse kom til verden i mai 2015 skjønte vi at sommeren 2016 ville bli perfekt for drømmen om USA på hjul siden foreldrepermisjon ville gjøre at vi kunne realisere drømmen uten at begge måtte søke permisjon ut over de vanlige ferieukene. Planleggingen kunne starte!

Etter mye research, grubling, diskusjon og frem og tilbake endte vi på 6 ukers tur i nordre deler av USA. Vi hadde en gang i tiden sett for oss 8-10 uker, men fant ut at med en 13 mnd gammel baby som ekstra kolli – og ugunstig $-kurs – så ville 6 uker gjøre susen. Vi valgte nordre deler pga klimaet, vi fryktet varmen i midt, sør og sørvest, og kunne i etterpåklokskapens ånd konstatere at vi gjorde et riktig valg. http://www.usatoday.com/story/weathe...wave/87344104/

Fly, bobil, ordinær leiebil, div hotell, airbnb og campingplasser i Yellowstone ble forhåndsbestilt i perioden oktober 2015 til mai 2016.

Etter å ha gledet oss i lang, lang tid var vi endelig klare. Familien med pseudonymet BALLS (våre 5 første bokstaver i fornavnene, i ikketilfeldig rekkefølge) består av far (47), mor (35), sønn (9), datter (6) og attpåklatt-datter (1). Mange mente vi var både dumme og gale som skulle ut på en slik tur og mente vi burde valgt et sted med bamseklubb langs Middelhavet. Det ga oss bare en ekstra motivasjon for at dette skulle bli så bra så!

Vi skulle opprinnelig fly OSL-ARN-ORD på utreise, i SAS Go hele veien. Siden de streiket i Sverige like før vi skulle reise fikk jeg etter 3 timers venting på 05400 kostnadsfritt (vel ikke helt, mer om det om få strakser) endret til OSL-CPH-ORD, som i tillegg til å være relativt streikesikker, ville lande i ORD ca 90 min før den opprinnelige ruten.

05400 koster penger, også for å vente og lytte til de utrolig monotone beskjedene om at man snart vil få hjelp osv. Det gikk opp for meg først etter jeg hadde fått endret reiseruten og jeg var belastet 535,- på telefonregningen for "spesialnummer". Spesial meg ett visst sted! Gode gamle sex-telefonen ville jo kostet meg mindre… Klage med krav om refusjon er sendt SAS i dag med tilbakemelding om at de selvfølgelig trenger 8 uker å å behandle klagen.

16. juni
OSL-CPH, SK1469, avg 1330, smekk full
Nest bakerste rad, A, B, C og D – med infant på fanget.
Sent fly inn gjorde at vi var nesten 50 min forsinket når vi tok av. Vi var litt stresset siden planlagt connection var krympet fra 1:00 til 0:10. Kapteinen sa han skulle kunne ta igjen litt pga gunstig medvind og vi fikk beskjed om at det var flere som skulle videre til ORD og at "det nok skulle gå bra". Landet med ca 20 min igjen til avgang for SK943. Nesten sist ut av maskinen og så var det å beinfly gjennom Kastrup med håndbagasje og unger. Ved passkontrollen var det helt uaktuelt med de automatiske maskinene siden vi hadde infant og vi fant en av 4 manuelle køer. Selvfølgelig var den vi valgte sykt mye tregere enn de andre og vi byttet faktisk etter å ha stått bom stille i en evighet. Det hjalp og da vi rundet hjørnet til gaten sto de klare og sa de hadde ventet på oss. Sist inn på SK943, ganske svette!

CPH-ORD, SK943, avg 1540, smekk full i Go og Pluss. Sjekket ikke belegget i Biz.
41 C, D, E, F
Jeg ringte noen mnd før avreise og etterspurte basinet til minsten. Fikk beskjed om at det kun ble reservert til barn under 10 mnd. Gleden var derfor enorm da det viste seg at vi hadde fått det helt uten å forhåndskjøpe seter! Det var dermed kun én av oss som ble oppgradert til seng og drikkevaner i beste biz-ånd!



Flighten forløp uten store hendelser og minstemann holdt det gående helt til ca 1 time før landing, da tok hun seg en blund på ca 40 minutter. Basinet’en ble mao brukt mest som lenestol på denne overfarten, fortsatt langt bedre for mor og far som slapp å ha henne på fanget.

Vi ankom ORD litt før rutetid og selv om vi ikke kunne bruke automat for imigration gikk det utrolig raskt på den gammeldagse måten. Vi ble møtt av en hyggelig officer i boden sin og var igjennom på et blunk. Da vi etter mye spasering endelig kom frem til bagasjebåndet var bagene på båndet og vogn/spesialbagasje på eget bånd. Toll gikk, som alltid inn i USA, smertefritt og jeg tipper vi brukte maks 25 min fra vi gikk av flyet til vi var utendørs. Utrolig digg!

Med 2 voksne + 3 barn (hvorav én trengte bilstol, som skulle kjøpes i Chicago) falt valget på Blue-line til Addison street med bytte til buss som tok oss videre til Roscoe Village. Overraskende nok var alle i godt humør på tross av 7 timers tidsforskjell og lang reise, selv familiens maskott oppførte seg ordentlig på bane og buss. Vi hadde aldri vært i Chicago før og visste lite om byen og bydelene. Leiligheten vi skulle bo i fant vi på vrbo.com og den skulle vise seg å være innertier for oss. Moderne, ren og godt utstyrt leilighet med 2 soverom i et nydelig nabolag var akkurat det vi trengte de første 4 dagene av ferien. Her er link til leiligheten, hvis noen skal over så er den varmt å anbefale! https://www.vrbo.com/3861165ha
Vi fikk installert oss, handlet litt nødvendigheter til kjøleskapet og sovnet alle mann til relativt normal tid.

17-20. juni
De neste 4 dagene skulle vi utforske Chicago. Vi spaserte litt i Roscoe Village, et veldig hyggelig nabolag med caféer, butikker og god atmosfære. Ca 15 min spasertur unna fant vi banen og tok den ned til downtown. Barna ville se høye hus og storby, ikke "landsby" slik Roscoe Village fremsto.



Turen med banen over bakken ga oss god utsikt til store deler av Chicago og etter en snau halv time gikk vi av i sentrum. Mor og datter på 6 tok turen opp i Willis Tower (tidligere Sears Tower) og vi andre med lettere høydeskrekk surret rundt på gateplan i mens. Utsikten der oppe var det ingen ting å si på:



Når man er på tur med barn er lekeplasser noe man gjerne oppsøker. Oh boy og de har fått til en bra slik midt i Chicago! Maggie Daley Park (http://maggiedaleypark.com) er ganske nylig ferdigstilt og et eldorado for barn i alle aldre. En time eller to her så er barna klare for litt voksenting igjen.



Det var relativt varmt når vi var i Chicago og vi synes vi så ganske få mennesker – også turister. Det varte helt til vi forvillet oss til Navy Pier (https://navypier.com) hvor det så ut til at alle hadde samlet seg. Det var litt turistfelle, men vi brukte et par timer der også. Helt OK med mange tilbud ift spise/drikke og underholdning.

En ting som slo oss under hele reisen var at de i USA er veldig flinke til å sørge for at barn kan leke i vann og dermed kjøle seg ned på varme dager. Man fant større eller mindre fontener og sprinkleranlegg i mange lekeparker. Ved siden av Maggie Daley Park var det noen kunstverk og et vannspeil godt egnet for nedkjøling og barna fikk badet/plasket litt rundt der.



Vi ble veldig fascinert av arkitekturen. Både den gamle langs elven og en del av det nye som er bygget. Radisson Hotel stiller i særklasse av sistnevnte:



Chicago overrasket oss positivt og vi skal definitivt tilbake (gjerne uten barn på slep…)
Larsabal is offline   Reply With Quote